Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ljusne
Ljusne
Ljusne
Foto: Okänd. Från Bengt Westins samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Bengt Westin, EMA, 2008-06-15 PN
* Alla våra Ångslupar, 1994, S120
* Sveriges Inre Vattenvägar del 2, S154-155
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S152
  Byggd 1888
  Varv Ljusne Mekaniska Verkstad, Ljusne
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 16,92 meter -
  Största bredd 3,86 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 2 x Ljusne ångmaskin -
  Effekt 65 hk, 48 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1888-08 Levererad av Ljusne Mekaniska Verkstad som Ljusne till Moelfvens Trafik AB, Örnsköldsvik. Passagerartrafik på Moälven till Örnsköldsvik.
  1916 Såld till Örnsköldsviks Ångbåts AB, Örnsköldsvik.
  192? Motoriserad.
  1929 Såld till P. Pettersson, Lungön. Ombyggd till lastfartyg för sand. Trafik på Ångermanälven.
  193? Ny huvudmaskin, av fabrikat Seffle, 16 hk, 12 kW, installeras.
  19?? Överförd till Harry Pettersson, Stockholm. Trafik för Jehovas vittne i Stockholm.
  195? Såld till Sundsvall. Används vid fiskyngelutläggning.
  195? Sjunker i Indalsälven.
Tillbaka till Örnsköldsviks Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1737 fartyg, 1005 rederier och 125 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.