Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Lövö av Dyrön
Lillskär i Karlshamn 1995-05-26
Lillskär i Karlshamn 1995-05-26
Foto: Krister Bång
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 1984, S62
  Byggd 1979
  Varv Thisted Skibsvaerft ApS, Thisted, Danmark
  Varvsnummer 87
  Registernr 12680
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SJMB, numera norsk signal LLST
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 13,05 meter 15,55 meter
  Största bredd 4,52 meter 4,52 meter
  Djupgående - 1,82 meter
  Brt/Nrt 23/14 31/12
  Maskineri 2 x Ford 2 x Cummins 6B1A 5.9 M2
  Effekt 200 hk, 147 kW 625 hk, 460 kW
  Toppfart 9 knop 11 knop
  Kapacitet 60 passagerare 50 passagerare
  Historik
  1979 Levererad av Thisted Skibsvaerft ApS som Lövö av Dyrön till Gunnars Båtturer HB, Dyrön. Trafik i Bohuslän.
  1993-03 Såld till Haglund Shipping AB, Simrishamn och omdöpt till Lövö. Trafik i Karlshamns hamn till Kastellet samt förstärkningsbåt i Blekinge skärgård.
  1993-03 Efter ca 10 dagars ägande omdöpt till Lillskär.
  1996 Ombyggd. Förlängd med 2,50 meter. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Cummins 6B1A 5.9 M2, 625 hk, 460 kW, installeras.
  2001-12 Såld till Lyngør Båtselskap A/S, Lyngør, Norge och omdöpt till Flink.
  2004-01-19 Såld till Sørlandets Maritime A/S, Gjeving, Norge för 300.000 NOK.
Tillbaka till Gunnars Båtturer HB
Tillbaka till Haglund Shipping AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.