Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Lövuddens Färja
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S84
* Bemannade färjor i Jämtlands län, 2003, S91-92
  Byggd 1936
  Varv Mohögs Mekaniska Verkstad AB, Sundsvall
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 12,00 meter -
  Största bredd 5,51 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Skandia råoljemotor -
  Effekt 15 hk, 11 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet 63 passagerare -
   2 personbilar -
  Historik
  1936 Levererad av Mohögs Mekaniska Verkstad AB som Lövuddens Färja till Sköns Tindslags Vägstyrelse, Skön. Trafik över Indalsälven, leden Lövudden - Skeppsholmen, Timrå.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  1951 Flyttas till leden Sandnäset - Sandnäsholmen, Holmsjön, Liden och omdöpt till Sandnäsets Färja.
  1954 Flyttas till leden Finneråsnäset - Bomsund, Indalsälven, Stugund och omdöpt till Finneråsnäsets Färja.
  1956 Omdöpt till Färja 62/55.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1969 Flyttas till Sundsbacken - Brasta, Sundsbackssundet, Storsjön under några veckor i väntan på Färja 62/281.
  1969 Flyttas till Herke Slip, Frösön, Östersund. Arbetsplattform.
  1992 Överförd till Vägverket Produktion Nord, Härnösand.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.