Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Lysekil
Nordöland i Kalmar 1969
Nordöland i Kalmar 1969
Foto: Börje Hagman. Från Rickard Sahlstens samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-03-22 PN
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, 1996, S238
* Kalmarsunds vita båtar, 1990, S375-376
* Ångbåten 19, mars 1972, S308
* Ångbåten 21, sep 1972, S345-353
* Länspumpen 3/1998, S11-13
* Sveriges Skeppslista 1908, S80
* Sveriges Skeppslista 1910, S80
* Sveriges Skeppslista 1911, S78
* Sveriges Skeppslista 1913, S82
* Sveriges Skeppslista 1921, S84
* Sveriges Skeppslista 1929, S110
* Sveriges Skeppslista 1941, S104
* Sveriges Skeppslista 1945, S102
* Sveriges Skeppslista 1947, S106
* Sveriges Skeppslista 1949, S114
* Sveriges Skeppslista 1951, S94
* Sveriges Skeppslista 1955, S96
* Sveriges Skeppslista 1957, S98
* Sveriges Skeppslista 1958, S102
* Sveriges Skeppslista 1959, S102
* Sveriges Skeppslista 1960, S102
* Sveriges Skeppslista 1961, S102
* Sveriges Skeppslista 1962, S98
* Sveriges Skeppslista 1963, S94
* Sveriges Skeppslista 1964, S104
* Sveriges Skeppslista 1965, S102
* Sveriges Skeppslista 1966, S102
* Sveriges Skeppslista 1967, S92
* Sveriges Skeppslista 1968, S90
* Sveriges Skeppslista 1969, S92
* Sveriges Skeppslista 1970, S88
* Sveriges Skeppslista 1971, S88
  Byggd 1884
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 316
  Registernr 1178
  Fartygstyp Ångfartyg, senare motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal HSMR, senare SFJM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 43,73 meter 44,47 meter
  Största bredd 6,29 meter 6,38 meter
  Djupgående 2,75 meter 2,70 meter
  Brt/Nrt 273/211 221/67
  Maskineri 2 x Lindholmen ångmaskin 2 x Nohab MG
  Effekt 520 hk, 382 kW 1.137 hk, 836 kW
  Toppfart 13 knop 15 knop
  Kapacitet 300 passagerare 150 passagerare
   - 14 personbilar
  Historik
  1883 Beställd av Marstrands Nya Ångfartygs AB för leverans hösten 1884. Fartyget ska först heta "Sveriges Madeira" som är ett gammalt smeknamn på Marstrand men man väljer "Lysekil" istället. Kontrakterad byggnadskostnad 138.500 kr.
  1884-10 Fartyget klart för leverans. Beställarna är dock inte helt nöjda och kräver vissa förändringar innan leverans kan ske.
  1885-04 Levererad av Lindholmens Varv som Lysekil till Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand. Eftersom kolförbrukningen ligger en halv kubikfot över kontraktets bestämmelser får rederiet 15.600 kr i kompensation av varvet. Trafik på traden Göteborg - Marstrand - Lysekil - Smögen.
  1894-10-26 Ommätt. Nya mått 43,73 x 6,38 meter. Nytt tonnage 273/194.
  1895 Akterdäcket förses med ett stabilt trätak och kommandobryggans front glasas in.
  1925-02-02 Ommätt. Nytt tonnage 273/163.
  1945-06-04 Ommätt. Nytt tonnage 267/163.
  1946 Ombyggd.
  1946-06-21 Ommätt. Nytt tonnage 269/160.
  1947-04-12 Ommätt. Nytt tonnage 269/153.
  1951-01-02 Såld till Marstrands Rederi AB, Marstrand för 40.000 SEK.
  1952-07 Ombyggd vid Aalborgs varv, Danmark. Ny styrhytt på taket. Ny matsal på övre däck där styrhytten tidigare låg. Motoriserad. Nya huvudmaskiner, av fabrikat Nohab MG, 1.137 hk, 836 kW, installeras.
  1953-06-03 Ny hemort Uddevalla.
  1953-10 Uthyrd till en dansk redare. Trafik i Öresund mellan Helsingborg och Köpenhamn fram till september 1954.
  1953-12-03 Ommätt. Nya mått 44,60 x 6,38 meter. Nytt tonnage 380/227.
  1955-10 Uthyrd till AB Sundfart, Helsingborg tills hösten 1958. Trafik på traden Helsingborg - Köpenhamn.
  1957-04-25 Ny hemort Marstrand.
  1962-01-24 Såld till AB Sundfart, Malmö för 75.000 SEK. Trafik på traden Helsingborg - Köpenhamn samt några turer på Strömstad - Sandefjord.
  1963-04-30 Såld till ett partrederi bestående av bland annat Rederi AB Nordö, Kalmar, Sven-Olof Nilsson, Byxelkrok och Albin Sigvard Emanuel Sjöberg, Kalmar för 90.000 SEK och omdöpt till Nordöland. Huvudredare Arne Ebert Clarence Petersson, Rinkabyholm. Ny hemort Byxelkrok. Ombyggd för att även kunna frakta bilar på både för- och akterdäck, totalt 14 st. En bilramp monteras i aktern. Trafik på traden Oskarshamn - Byxelkrok.
  1969-11-27 Såld till Rederi AB Ölandssund, Degerhamn. Hemort Byxelkrok.
  1971-12 Såld till Persöner AB, Ystad för 19.000 SEK för skrotning.
  1972 Skrotad.
Tillbaka till Marstrands Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Marstrands Rederi AB
Tillbaka till AB Sundfart
Tillbaka till Rederi AB Ölandssund
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.