Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Madam af Gotska Sandön
Madam vid Ladholmen, Värmdö 2013-07-06
Madam vid Ladholmen, Värmdö 2013-07-06
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Lars-Åke Gustavsson, EMA, 2007-02-08 PN
* Lars-Åke Gustavsson, EMA, 2007-02-28 PN
* Lars-Åke Gustavsson, EMA, 2007-06-04 PN
* Redaren 4/1995, S23
* Redaren 2/1996, S1113
* Sveriges Skeppslista 1997, S74
* Sveriges Skeppslista 1998, S76
* Sveriges Skeppslista 2001, S80
* Sveriges Skeppslista 2005, S84
* Sveriges Skeppslista 2006, S88
* Sveriges Skeppslista 2007, S92
  Byggd 1996
  Varv Boghammar Marin AB, Lidingö
  Varvsnummer 1155
  Registernr 14838
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 9038581
  Signal SDUZ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 29,00 meter 30,03 meter
  Största bredd 6,20 meter 6,37 meter
  Djupgående 1,20 meter 1,20 meter
  Brt/Nrt 113/34 130/48
  Maskineri 2 x Scania DSI 11 60M41U 2 x Fiat FPT C13 ENT M83
  Effekt 740 hk, 544 kW 1.200 hk, 882 kW
  Toppfart 20 knop 22 knop
  Kapacitet 100 passagerare 198 passagerare
  Historik
  1991 Beställd av August Lindholm Eftr,. Stockholm som ett systerfartyg till m/s August Lindholm. Skrovet byggs men efter ett tag avbeställs ordern och skrovet blir liggandes ofärdigt.
  1995-10 Kontrakt skrivs med Gotska Sandö Rederi AB, Sandhamn om ett nytt fartyg. Man kommer nu att använda det ofärdiga skrovet som kommer att modifieras för att passa trafik till Gotska Sandön.
  1996-04-17 Döpt av Lena Adelsohn Liljeroth kl. 15.30 vid en cermoni i varvshallen på Boghammar Marin AB, Lidingö.
  1996-04-30 Levererad av Boghammar Marin AB som Madam af Gotska Sandön till Gotska Sandö Rederi AB, Lidingö. Trafik på traden Nynäshamn - Gotska Sandön.
  2001 Rederiet förlorar upphandlingen för trafiken på traden Nynäshamn - Gotska Sandön. Trafik i Stockholms skärgård.
  2004-01-29 Såld till Leif Ericson, Runmarö och omdöpt till Madam. Ombyggd vid Boghammar Marin AB, Lidingö. Bl.a. målas skrovet rött. Trafik för Waxholmsbolaget i Stockholms södra skärgård.
  2004-12-15 Överförd till Cascad Rederi AB, Runmarö.
  2005-01 Ombyggd av Ullmek och HBV Fartygsinredningar. Handikappanpassad. Bland annat sänks fördäcket med 40 cm och cafeterian flyttas akterut. Passagerarcertifikat för 148 passagare.
  2005-12 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Iveco Cursor 770, 1.080 hk, 794 kW, installeras av Ullmek och Båt & Marintjänst vid Viggbyholms Båtklubb, Täby.
  2006-03 Ombyggd vid Rindö Marine AB, Vaxholm med ett soldäck för 60 passagerare på passagerarsalongens tak.
  2006-05-07 Assisterar m/s Cascad som grundstött NO Ekholmen, Nämdö och bogserar fartyget till Rindö Marine AB, Vaxholm.
  2006-07 Grundstöter vid Husarö och ådrar sig skador på propellerarrangemang och roder.
  2008-03 Ombyggd vid Boghammar Marin AB. Akterdäcket byggs delvis in och ökar de invändiga utrymmena. Därtill förses fartyget med ordentliga skorstenar.
  2011-04-11 Såld till Stavsnäsbolaget AB, Stavsnäs. Bemanning övertas av Madam Rederi AB.
  2011-06-20 Vid anlöp av V:a Skarprunmarn kl. 07.20, på tur mellan Stavsnäs och Sandhamn med 41 passagerare ombord, kör man med ett par knops fart in i bryggan sedan man inte fått backmanöver. Tre personer skadas, varav två förs med helikopter resp. ambulans till sjukhus. Kör för egen maskin åter till Stavsnäs och sedan vidare till Boghammar Marin AB för reparation. Bildreportage
  2011-07-17 Överförd till Madam Rederi AB, Stavsnäs.
  2012-04 Nytt passagerarcertifikat för 198 passagerare.
  2016 Nya huvudmaskiner, av Fiat FPT C13 ENT M83, 1.200 hk, 882 kW, installeras vid Rindö Marine AB.
Tillbaka till Gotska Sandö Rederi AB
Tillbaka till Leif Ericson
Tillbaka till Cascad Rederi AB
Tillbaka till Stavsnäsbolaget AB
Tillbaka till Madam Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.