Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Marstrand
Marstrand utanför Stångehuvud i slutet av 1940-talet
Marstrand utanför Stångehuvud i slutet av 1940-talet
Foto: Terje Fredh. Från Rickard Sahlstens samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 25, nov 1973, 469-478
* Länspumpen 2/1999, S36-40
* Sveriges Skeppslista 1951, S96
  Byggd 1904
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 385
  Registernr 4282
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JNSG, senare SFLK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 40,56 meter 40,56 meter
  Största bredd 6,31 meter 6,31 meter
  Djupgående 2,65 meter 2,23 meter
  Brt/Nrt 235/154 254/146
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin 1 x Lindholmen ångmaskin
  Effekt 550 hk, 404 kW 550 hk, 404 kW
  Toppfart 14 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1903-09 Beställd av Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand. Kontrakterad byggkostnad 138.000 kr.
  1904-04-28 Sjösatt.
  1904-06-05 Provtur. Fartyget kommer upp i 14,5 knop.
  1904-06 Levererad av Lindholmens Varv som Marstrand till Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand.
  1904-06-20 Insatt i trafik på traden Göteborg - Marstrand - Lysekil - Smögen - Gravane.
  1922 Ombyggd. Bryggan flyttas upp en våning och en rymlig däcksveranda byggs.
  1951-01-02 Övertagen av Marstrands Rederi AB, Marstrand för 55.000 kr.
  1953-01 Såld till Handels AB Tobo, Stockholm.
  1953-03 Såld till Rederi AB Navigator, Malmö och omdöpt till Öreborg. Trafik mellan Malmö och Köpenhamn (Tuborg).
  1955 Såld till Tuborg, Köpenhamn för skrotning.
  1955-12-16 Ankommer till Tuborgs hamn inför skrotningen.
  1956 Skrotad i Tuborgs hamn, Köpenhamn.
Tillbaka till Marstrands Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Marstrands Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.