Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Marstrand
Marstrand utanför Stångehuvud i slutet av 1940-talet
Marstrand utanför Stångehuvud i slutet av 1940-talet
Foto: Terje Fredh. Från Rickard Sahlstens samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 25, nov 1973, 469-478
* Länspumpen 2/1999, S36-40
* Sveriges Skeppslista 1951, S96
  Byggd 1904
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 385
  Registernr 4282
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JNSG, senare SFLK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 40,56 meter 40,56 meter
  Största bredd 6,31 meter 6,31 meter
  Djupgående 2,65 meter 2,23 meter
  Brt/Nrt 235/154 254/146
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin 1 x Lindholmen ångmaskin
  Effekt 550 hk, 404 kW 550 hk, 404 kW
  Toppfart 14 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1903-09 Beställd av Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand. Kontrakterad byggkostnad 138.000 kr.
  1904-04-28 Sjösatt.
  1904-06-05 Provtur. Fartyget kommer upp i 14,5 knop.
  1904-06 Levererad av Lindholmens Varv som Marstrand till Marstrands Nya Ångfartygs AB, Marstrand.
  1904-06-20 Insatt i trafik på traden Göteborg - Marstrand - Lysekil - Smögen - Gravane.
  1922 Ombyggd. Bryggan flyttas upp en våning och en rymlig däcksveranda byggs.
  1951-01-02 Övertagen av Marstrands Rederi AB, Marstrand för 55.000 kr.
  1953-01 Såld till Handels AB Tobo, Stockholm.
  1953-03 Såld till Rederi AB Navigator, Malmö och omdöpt till Öreborg. Trafik mellan Malmö och Köpenhamn (Tuborg).
  1955 Såld till Tuborg, Köpenhamn för skrotning.
  1955-12-16 Ankommer till Tuborgs hamn inför skrotningen.
  1956 Skrotad i Tuborgs hamn, Köpenhamn.
Tillbaka till Marstrands Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Marstrands Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.