Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Mora
Engelbrekt i Rättvik 2008-07-31
Engelbrekt i Rättvik 2008-07-31
Foto: Tony Nordesjö
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 2/1995, S11
  Byggd 1866
  Varv Lindholmens Varv, Göteborg
  Varvsnummer 168
  Registernr 4217
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal SEVZ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 24,10 meter 24,10 meter
  Största bredd 4,45 meter 4,45 meter
  Djupgående - 1,85 meter
  Brt/Nrt 58/32 77/22
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin 1 x R. Sjöströms ångmaskin
  Effekt 60 hk, 44 kW 80 hk, 59 kW
  Toppfart - 8 knop
  Kapacitet 120 passagerare 66 passagerare
  Historik
  1866 Levererad av Lindholmens Varv som Mora till det nybildade Mora Ångbåtsbolag, Mora. Fartyget levereras i delar och monteras ihop på Lövholmen i Mora. Trafik mellan Mora och Brednäs udd i Insjön.
  1875 Såld till Österdalarnes Ångbåts AB, Mora.
  1903 Ombyggd vid Östermo varv, Leksand och omdöpt till Engelbrekt. Ett nytt huvuddäck, som ligger 40 cm högra än det gamla, byggs. Ny ångmaskin på 82 hk, 60 kW från Hernösands Mekaniska Verkstad installeras. Fartyget gör nu 10 knop och får ta 120 passagerare. Ombyggnaden kostar 27.000 kr.
  1926 Ombyggd. Mellandäckssidorna flyttas ut mot skrovsidan och ett övre däck tillkommer. Får smeknamnet "Vingelbrekt".
  1950-02 Kantrar och sjunker vid kajen i Leksand. Bärgas och repareras.
  1951 Upplagd i Leksand efter säsongens slut.
  1954-07-20 Såld till Axel och Karin Juvas, Leksand. Upplagd vid Västanviksbadet i Leksand. Maskin och panna säljs. Byggs om till maskinlöst flytande vandrarhem. Något vandrarhem blir det dock inte men används istället som sommarstuga.
  1971 Såld till Olle Nordesjö, Leksand. En dieselmotor på 135 hk, 99 kW, installeras som med hjälp av en växel från ett lok växlades ner så att orginalpropellern kan användas. Styrhytten byggs upp igen.
  1973-10-05 Åter i drift efter 20 års uppläggning. Kör sporadiskt lustresor på sjön.
  1994 Övergår till Stiftelsen s/s Engelbrekt, Leksand. Ombyggd vid Insjösågen. Man lyfter upp skrovet på land. Byter ut ca 70 m2 plåt, huvudsakligen ovan vattenlinjen. Man monterar in en ångmaskin på 80 hk tillverkad 1904 av Robert Sjöströms Mekaniska Verkstad, Gävle (har suttit i s/s Ore Elf) och en ångpanna tillverkad 1914 på C J Wennbergs mek. verkstad i Karlstad (har suttit i s/s Göran).
  1995-06 Sjösatt vid den gamla ångbåtshamnen i Insjön. Går därefter för egen maskin till Mora där ombyggnaden färdigställs. Bland annat lyfts överbyggnaden, som tillverkats vid ett snickeri på Sollerön, på plats.
  1995-07-03 Går, för första gången för egen maskin, från bryggan vid Insjösågen.
  1996-06-08 Premiärtur och invigning.
  2005-06-24 Vandaliseras vid kaj i Leksand under midsommaraftons-
natten. Man slår bl a sönder flera fönster och delar av inredningen. Innehållet i skåpen samt mat har vräkts ut över golvet. Pulversläckare töms på både övre och nedre däck och öl, vin och cider stjäls.
  2010-09-18 Grundstöter i älvkröken, strax norr om Insjöbron kl. 18.30 under en kvällstur till Insjön med 46 passagerare och 7 besättningsmän ombord. Ingen ombord kommer till skada, men middagen får avbrytas sedan mat, porslin och glas hamnar i knät på många av passagerarna. Passagerarna evakueras med hjälp av räddningstjänstens båt och förs senare vidare med taxi till Leksand där turen startade vid 16-tiden.
Tillbaka till Mora Ångbåtsbolag
Tillbaka till Österdalarnes Ångbåts AB
Tillbaka till Stiftelsen s/s Engelbrekt
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.