Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Mysingen
Draken i Möjaström, Möja 2020-03-18
Draken i Möjaström, Möja 2020-03-18
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Erik Hag, BREV, 2007-06-01 PN
* Redaren 3/1992, S18-19
* Skipet 4/1994, S64
  Byggd 1973
  Varv Gustafsson & Anderssons varvs AB, Lidingö
  Varvsnummer 1058
  Registernr 11355
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal SHQD, finsk OJFA, norsk LHDP, SDOW, numera SFE 2083
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,89 meter 20,89 meter
  Största bredd 4,86 meter 4,86 meter
  Djupgående 1,56 meter 1,56 meter
  Brt/Nrt 49/34 46/-
  Maskineri 2 x Scania DSI 12 R 82 A LR 2 x Scania D13
  Effekt 500 hk, 368 kW 1.101 hk, 810 kW
  Toppfart 18 knop 22 knop
  Kapacitet - 98 passagerare
  Historik
  1973-11 Levererad av Gustafsson & Anderssons varvs AB som Mysingen till Baltic Shipping AB (Curt Rundgren), Stockholm. Trafik under det inofficiella namnet "Maria" på Gambiafloden, Gambia på traden Banjûl - Basse.
  1973-11-29 Lyfts ombord på Transatlantics fartyg Alabama i Göteborg sedan man tagit sig dit för egen maskin.
  1976 En revolution startar i Gambia. För att rädda fartyget flyr man från Banjûl ut på internationellt vatten och tar sig till Dakar i Senegal där de svenska ägarna kontaktas. Man ligger kvar i Dakar i tre månader innan hemtransport kan ordnas.
  1976-11-15 Såld till Bore Lines AB, Stockholm för 500.000 SEK.
  1978 Insatt i trafik på bl a Fjäderholmarna.
  1990-06 Grundstöter på insidan av Blockhusuddens fyr, Djurgården och sliter då av en telefonledning med resultatet att delar av Nacka förlorar sin telefonförbindelse. Flyttas efter incidenten och reparation till traden Slussen - Gröna Lund.
  1992-05-04 Såld till Nautec-Konsult AB (Hans Karlsson), Mariehamn, Åland. Finsk signal OJFA.
  1994-04-25 Såld till Aurland Land og Fjordservice A/S, Aurland, Norge för 1,4 milj NOK och omdöpt till Fjord-Lord. Norsk signal LHDP. Trafik vintertid på traden Flåm - Aurland - Gudvangen. Sommartid turist- och chartertrafik på Nærøyfjorden.
  ? Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI 9 46M, 470 hk, 345 kW, installeras.
  2016-06-12 Grundstöter under morgonen ca 100 meter ut från land i Nærøyfjorden, Aurland. En reva i skrovet på 25x3 cm slås upp och man tar in vatten, men tar sig in till kaj i Bakka där man först får hjälp av lokala förmågor och efter en stund brandförsvaret i Aurland. Inga passagerare finns ombord och ingen kommer till fysisk skada. Fartyget tas senare till Ornes för reparation.
  2017-08-01 Såld till Madam Rederi AB, Stavsnäs och omdöpt till Draken. Ny signal SDOW.
  2018 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania D13, 1.101 hk, 810 kW, installeras vid Rindö Marine AB. Nytt passagerarcertifikat för 98 passagerare samt ny signal SFE 2083.
Tillbaka till Bore Lines AB
Tillbaka till Madam Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.