Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Näs
Näs vid Näsviken, Hudiksvall
Näs vid Näsviken, Hudiksvall
Foto: Vykort
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-05-06 PN
* Alla våra Ångslupar, 1994, S135
* Länspumpen 4/1996, S12
* Länspumpen 3/1999, REG
* Lubrikatorn 4/1988, S3
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S180
* Sveriges Skeppslista 1908, S88
* Sveriges Skeppslista 1910, S88
* Sveriges Skeppslista 1911, S86
* Sveriges Skeppslista 1913, S90
* Sveriges Skeppslista 1921, S94
* Sveriges Skeppslista 1929, S124
* Sveriges Skeppslista 1933, S126
* Sveriges Skeppslista 1939, S122
* Sveriges Skeppslista 1941, S116
* Sveriges Skeppslista 1943, S116
* Sveriges Skeppslista 1945, S116
* Sveriges Skeppslista 1947, S120
* Sveriges Skeppslista 1949, S130
* Sveriges Skeppslista 1951, S104
* Sveriges Skeppslista 1955, S106
* Sveriges Skeppslista 1957, S108
  Byggd 1879
  Varv Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn
  Varvsnummer 157
  Registernr 1527
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,83 meter 17,97 meter
  Största bredd 3,68 meter 3,80 meter
  Djupgående 1,58 meter 1,63 meter
  Brt/Nrt 33/25 26/1
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin 1 x Hernösands ångmaskin
  Effekt 45 hk, 33 kW 72 hk, 53 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1879-11 Levererad av Oskarshamns Mekaniska Verkstad som Näs till E.H. Nygren, Sundsvall. Trafik på traden Sundsvall - Karlsvik - Gustafsberg - Näs - Alvik.
  1890 Såld till grosshandlare Gustaf Olympias Stadin, Sundsvall. Fortsatt trafik på traden Sundsvall - Alvik.
  1893 Ombyggd vid Hernösands Mekaniska Verkstad, Härnösand. Förbyggd. Ny ångpanna och ny ångmaskin från Hernösands Mekaniska Verkstad, 72 hk, 53 kW, installeras.
  1894-04-23 Får nytt passagerarcertifikat för 75 passagerare.
  1894-05-28 Ommätt. Nya mått 18,00 x 3,68 meter. Nytt tonnage 33/25.
  1898-05-17 Övertas av ångbåtskommissionär Frans Oscar Bernhard Joachimsson, Carl Olympias Stadin, Olga Stadin, Anna Stadin och Anders Wilhelm Högström efter att Gustaf Olympias Stadin avlidit.
  1999 Såld till Erik Larsson, Norrbo. Trafik på Dellensjöarna, traden Moviken - Skålsvedja - Friggesund - Västansjö - Norrboån - Hålsjö - Näsviken.
  1903 Såld till Lars Andersson, Bjuråker.
  1904-03 Såld till Alle Schödin, Forsså, Näsviken.
  1905-10 Såld till Karl Emil Rask, Norrbo, Näsviken. Trafik på Dellensjöarna.
  1916-03-30 Såld på offentlig auktion till Olof Eriksson, Hamre för 6.590 SEK.
  1916-11-29 Såld till handlare Johan Hilmer Iwarsson, Västansjö för 8.300 SEK.
  1916-11-29 50% av ägandet sålt till Otto Teodor Carlsson, Strömstad för 4.150 SEK.
  1917-09-05 Såld till Majornas Mekaniska Verkstads AB (C. O. Lundqwist), Göteborg för 20.000 SEK. Ombyggd till bogserbåt.
  1918-05-23 Ommätt. Nya mått 17,97 x 3,80 meter. Nytt tonnage 26/1.
  1918 Såld till Jönköpings och Vulcans Tändsticksfabriks AB, Jönköping (Uddevalla Tändsticksfabrik) för 40.000 SEK. Ny hemort Bengtsfors. Trafik på Dalslands kanal som dragare av pråmar med timmer från sjön Foxen till Stora Lee och Lelångens kaj, Bengtsfors.
  1920-09 Såld till AB Bengtsfors Sågverk, Uddevalla. Hemort Bengtsfors.
  1935 Såld till Jönköpings och Vulcans Tändsticksfabriks AB, Jönköping (Uddevalla Tändsticksfabrik) av AB Bengtsfors Sågverk i likvidation.
  1936-12 Såld till Oscar Persson, Lennartsfors för 1.000 SEK. Fortsatt trafik som bogserbåt på Dalslands kanal.
  1953 Används som passagerarbåt för skolklasser på sommrarna som komplement till m/s Storholmen.
  1955-07-02 Ägandet i fartyget övergår till makan Frida Persson och dottern Getrud Andersson då Oscar Persson avlider.
  1956-05 Såld till Hilbert Johansson, Säffle för 3.500 SEK för skrotning.
  1957-01-15 Såld till AB Glücksmans Metallaffär, Göteborg för 2.000 SEK.
  1957-04 Skrotas i Lennartsfors. Skrotet förs sedan till Degerfors Järnverk.
Tillbaka till Oscar Persson
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.