Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nässlan
Nässlan i Vaxholm 2010-03-10
Nässlan i Vaxholm 2010-03-10
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1976
  Varv Lidwalls Verkstads AB, Leksand
  Varvsnummer 758
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal SFB 6498
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 10,30 meter 11,30 meter
  Största bredd 3,10 meter 3,70 meter
  Djupgående 1,10 meter 1,50 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Ford NG6A 1 x Volvo Penta PRO41
  Effekt 114 hk, 84 kW 250 hk, 183 kW
  Toppfart - 8 knop
  Kapacitet - 45 passagerare
  Historik
  1976 Levererad av Lidwalls Verkstads AB som Nässlan till Fastighetsbolaget Vimpeln, Stockholm. Hemort Nässlingen. Arbetsbåt samt gästtransporter till kursgården Nässlingen i Stockholms mellersta skärgård.
  1981 Ombyggd vid Boghammar Marin AB, Lidingö. Akterdäcket försvinner till fördel av en större salong.
  1987 Nya huvudmaskin, av fabrikat Ford 2725E, 174 hk, 128 kW, installeras.
  2000 Såld till Vaxholms Marina AB, Vaxholm. Ny hemort Vaxholm. Taxibåtstrafik för Kronuddens Taxi & Charterbåtar HB, Vaxholm. Ombyggd med bl a nytt akterdäck, dubbelt skrov och maskingondol. Nya mått 11,30 x 3,70 x 1,50 meter.
  2003 Nya huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta PRO41, 250 hk, 183 kW, installeras.
  2011 Såld till Allt i Båtcharter Olsson AB, Vaxholm. Fortsatt taxibåtstrafik för Kronuddens Taxi & Charterbåtar HB, Vaxholm.
  2024-02-15 Avförd från båtregistret som förstörd.
Tillbaka till Fastighetsbolaget Vimpeln
Tillbaka till Kronuddens Taxi & Charterbåtar HB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.