Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Necken
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1861
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 41
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 12,23 meter -
  Största bredd 2,60 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1861 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Necken till Ångslups AB i Carlskrona, Karlskrona. Byggkostnad 8.000 rdr rmt.
  1861-06-06 Premiärtur på traden Karlskrona (Skeppsbron) - Lyckeby.
  1868 Ångslups AB i Carlskrona ombildas till Nya Ångslups AB i Carlskrona.
  1875-01-16 Såld till C.J. Börgessons och F.O. Holmström, Karlskrona.
  1881 Ny ångpanna som tillverkats i Börgessons och Holmströms egen verkstad på Stumholmen.
  ? Eventuellt omdöpt till "Lyckeby".
  1888 Skrotad?
Tillbaka till Ångslups AB i Carlskrona
Tillbaka till Nya Ångslups AB i Carlskron
Tillbaka till C.J. Börgessons och F.O. Holmström
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.