Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Necken
Magnus Gabriel vid Läckö Slott
Magnus Gabriel vid Läckö Slott
Foto: Vykort
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Passagerar-REDAREN, 2/1998, S8-9
* Länspumpen 2/2011, S28-29, 32
  Byggd 1951
  Varv Bröderna Westerlings Båtvarv, Kållandsö
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa - -
  Största bredd - -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 49 passagerare -
  Historik
  1951 Levererad av Bröderna Westerlings Båtvarv som Necken till Henry Westerling, Kållandsö. Turisttrafik i Trollhättan.
  1966 Såld till firma Läckö Båttrafik HB, Kållandsö och omdöpt till Magnus Gabriel. Trafik i Ekens skärgård, Vänern.
  1973 Såld till Rederi AB Strömkarlen, Trollhättan och omdöpt till Frida. Trafik på traden Vänersborg - Trollhättan.
  1977 Såld till Gunnars Båtturer HB, Dyrön och omdöpt till Monica.
  1978 Såld.
  ? Såld till Kungsbacka. Trafik på sjön Lygnern.
  ? Såld till Hjo. Fritidsbåt.
  1998 Ses under vintern stående på land i Karlsborg.
Tillbaka till Läckö Båttrafik HB
Tillbaka till Rederi AB Strömkarlen
Tillbaka till Gunnars Båtturer HB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.