Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Niord
Don Quijote 2004-06-06
Don Quijote 2004-06-06
Foto: Rauman Saaristokuljetus
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Erik Hag, BREV, 2007-09-17 PN
* Svensk Sjöfarts Tidning 23/1971, S28
  Byggd 1962
  Varv Cerapid verkstads AB, Huddinge
  Varvsnummer 2513
  Registernr 11167
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer -
  Signal Finsk signal OGYS, numera OJ-2610
  Systerfartyg Skade
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 11,31 meter 11,31 meter
  Största bredd 3,16 meter 3,16 meter
  Djupgående 0,90 meter 1,20 meter
  Brt/Nrt - 10/6
  Maskineri 2 x Scania Vabis D10R80 2 x Scania Vabis D10R80
  Effekt 300 hk, 220 kW 300 hk, 220 kW
  Toppfart - 22 knop
  Kapacitet 31 passagerare 26 passagerare
  Historik
  1962 Levererad av Cerapid verkstads AB som Niord till Paul Bonnevier, Djurhamn.
  1966 Såld till Stockholms Södra Samtrafik AB, Stavsnäs.
  1970-02-01 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Vaxholm för 80.000 SEK.
  1971-05-13 Såld till Turunmaan Turistilaivat Ky / Åbolands turistbåtar Kb (Ksenja Nummelin), Rymättylä, Finland för 76.250 SEK och omdöpt till Oinas. Trafik från Åbo till Erstan och där liggande öar.
  1975-11-21 Såld till Pekka Eemeli Keso, Nagu, Finland.
  1984-05-21 Såld till Lomanauvo Oy, Nagu, Finland.
  1987-05-25 Såld till Vilho Tuovinen, Imatra, Finland. Fritidsfartyg i Saimen.
  ? Såld till Miettinen Aimo, Kuopio, Finland och omdöpt till Sirje.
  2000-06-22 Såld till Rauno Järvi, Finland.
  2003-12 Såld till Rauman Saaristokuljetus, Finland och omdöpt till Don Quijote.
  ? Maskinhaveri på SB huvudmaskin.
  2012-09-04 Såld till John Johansson, Borgå, Finland för 15.000 EUR.
Tillbaka till Paul Bonnevier
Tillbaka till Stockholms Södra Samtrafik AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.