Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Nya Hillersjö
Prins Carl Philip på Riddarfjärden, Stockholm 2006-07-24
Prins Carl Philip på Riddarfjärden, Stockholm 2006-07-24
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 45, april 1979, S14-16
* Redaren 2/1988, S6-7
* Redaren 2/1992, S20
* Sveriges Skeppslista 1951, S82
* Sveriges Skeppslista 1960, S90
* Sveriges Skeppslista 1962, S88
* Sveriges Skeppslista 1963, S84
* Sveriges Skeppslista 1965, S84
* Sveriges Skeppslista 1969, S46
* Sveriges Skeppslista 1970, S46
* Sveriges Skeppslista 1971, S46
* Sveriges Skeppslista 1972, S46
* Sveriges Skeppslista 1973, S44 
* Sveriges Skeppslista 1980, S22
* Sveriges Skeppslista 1981, S22
* Sveriges Skeppslista 1989, S84
* Sveriges Skeppslista 1992, S98
* Sveriges Skeppslista 1997, S94
* Sveriges Skeppslista 1998, S94
* Sveriges Skeppslista 2001, S100
* Sveriges Skeppslista 2005, S106
* Sveriges Skeppslista 2006, S110
  Byggd 1901
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 291
  Registernr 3899
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5154222
  Signal JMGQ, numera SDHU
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 31,54 meter 32,82 meter
  Största bredd 5,87 meter 6,07 meter
  Djupgående 2,00 meter 2,48 meter
  Brt/Nrt 173/119 194/92
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Caterpillar 3412
  Effekt 194 hk, 142 kW 516 hk, 379 kW
  Toppfart - 11 knop
  Kapacitet - 248 passagerare
  Historik
  1901 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Nya Hillersjö till Hillersjö Ångbåts AB. Byggkostnad 105.000 kr. Insatt på traden Stockholm - Nockeby - Hillersjö - Svartsjö för att frakta potatis, grönsaker och styckegods, men också fångar från Stockholm till Svartsjö fångvårdsanstalt.
  1911 Såld till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet för 105.000 kr. Fortsatt trafik på samma trad.
  1917 Övertagen av Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm.
  1925 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren.
  1931 Omdöpt till Bayard. Diverse trader i Mälaren.
  1933 Uthyrd till Oskar Olsson, Hönö. Trafik i Göteborgs skärgård.
  1934 Såld till Rederi AB Mälartrafik. Trafik på traderna Stockholm - Uppsala, Stockholm - Västerås och Stockholm - Köping.
  1939 Uthyrd till försvaret under kriget.
  1946 Upplagd.
  1947-04-28 Såld till Carl Albinsson, Göteborg.
  1947-05-12 Såld till Paul Olofsson, Hönö och omdöpt till Hönö. Trafik på traden Göteborg - Hönö - Klova.
  1952 Motoriserad. En diesel, av fabrikat Bergverken/Scandia,
420 hk, 309 kW, installeras. Hon får samtidigt en ny kortare skorsten.
  1968 Såld till Rederi AB Bayard, Ragnar Karl Hugo Rudén, Askersund och åter döpt till Bayard. Trafik i Vätterns norra delar.
  1969-09 Såld till Åke Norén, Stora Mellösa för 125.000 SEK som bildar ett nytt rederi med namnet Rederi AB Mälaren - Hjälmaren. Trafik på traden Stockholm - Köping samt charter.
  1974 Tagen ur trafik och upplagd vid Riddarholmen.
  1974 Såld till Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm. Fortsatt upplagd fram till årskskiftet 1975/76 då man påbörjar renovering av matsal.
  1976-06-12 Insatt i trafik till bland annat Björkö/Birka och Skokloster/Sigtuna.
  1978 Ombyggd vid Mälarvarvet, Stockholm. Salongen förlängs och det sista av det ursprungliga överbyggnaden rivs bort. Ny huvudmaskin, av fabrikat Kockums & Man, 1.100 hk, 808 kW, installeras. Maskinen har tidigare suttit i u-båten Sjöormen. Ny skorsten, som tidigare suttit på Mudderverk 2.
  1981 Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal ombildas till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.
  1981 Fartyget renoveras. Ny huvudmaskin, av fabrikat Caterpillar 3412, 516 hk, 379 kW, installeras vid Finnboda varv, Nacka. Får en ny längre skorsten. Omdöpt till Prins Carl Philip. Drottningholms slotts slottsfogde Robert Pålman blir gudfar till fartyget och hissar dess namnvimpel vid dopet. Trafik på traden Stockholm - Drottningholm samt charter.
  1984 Ombyggd.
  1992-05-15 Grundstöter vid 22-tiden mellan Adelsö och Tofta holmar i Mälaren vid färd mot Stockholm under en charterkryssning. Fartyget, som har ca. 70 passagerare ombord, fastnar och kan inte komma loss för egen maskin.
  1992-05-16 Passagerarna evakueras vid 01-tiden av Vägverkets Adelsöfärja och ankommer till Munsö färjeläge runt kl. 03.00 och får därifrån fortsätta färden mot Stockholm med buss. Prins Carl Philip dras kl. 10.30 loss av Avelins bogserbåt Hermes och förs till Klara Mälarstrand, Stockholm dit man anländer kl. 13.30. Fartyget ådrar sig inga skador vid incidenten eftersom grundet består av sand och mudd.
  1999-04-24 Prins Carl Philip tar över gudfaderrollen för fartyget i en cermoni vid Stadshuskajen. Efter cermonin får prinsen och kung Carl XVI Gustaf skjuts ut till Drottningholms slott.
  2003 Ombyggd på Rönnäng Varv, Tjörn.
  2006 Drift och bemanning övertas av Koffsan Rederi & Catering AB, Bromma.
Tillbaka till Hillersjö Ångbåts AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Rederi AB Mälartrafik
Tillbaka till Rederi AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Koffsan Rederi & Catering AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.