Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Öland
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Länspumpen 3/1998, S5
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, S59-60, 270
  Byggd 1869
  Varv Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisning
  Längd öa 30,88 meter 30,88 meter
  Största bredd 5,34 meter 5,34 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin 1 x Oskarshamn ångmaskin
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1869 Levererad av Oskarshamns Mekaniska Verkstad som Öland till sjökapten G Falck, Kalmar.
  1869-06-08 Insatt i trafik på traden Kalmar - Borgholm - Södvik - Oskarshamn.
  1870-05 Såld till Helsingens Ångbåtsbolag, Sundsvall och omdöpt till Helsingen. Trafik på traden Sundsvall - Galtström - Gnarp - Jättendal - Stocka - Hudiksvall.
  1870-10 Traden förlängs till Sundsvall - Hudiksvall - Stockholm.
  1871-06-02 Helsingens Ångbåtsbolag ombildas till aktiebolag med namnet Helsingens Ångfartygs AB, Sundsvall.
  1872-11 Grundstöter på skäret Klösaren vid Juniskären, Sundvall. Totalförstörs och sjunker.
  1873-07 Såld till handlare G.O. Stadin, Sundsvall för 515 rdr. Vraket kvarligger på stort djupt vid Juniskären, Sundvall.
Tillbaka till Helsingens Ångbåtsbolag
Tillbaka till Helsingens Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.