Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Öland
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1883
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 177
  Registernr 3889
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JMGH, senare SHLU
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid sänkningen
  Längd öa 30,60 meter 30,60 meter
  Största bredd 7,35 meter 7,35 meter
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 239/155 -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt 220 hk, 162 kW 320 hk, 235 kW
  Toppfart 10,5 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1883-10-02 Sjösatt.
  1883-11-12 Besiktningsresa.
  1883-11-14 Besiktningsresa.
  1883-11 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Öland till Kungliga Generalpoststyrelsen, Stockholm. Byggnadskostnad 116.043 kr.
  1883-12-16 Lämnar Stockholm för färd mot hemmahamnen Kalmar dit man anländer den 18 december.
  1884-01-17 Insatt i trafik på traden Kalmar - Stora Rör - Färjestaden - Borgholm.
  1898 Ombyggd med bland annat ny förstäv. Ny ångpanna och ny ångmaskin på 320 hk, 235 kW, installeras. Ombyggnaden kostar 64.500 kr.
  1931-04-30 Går sin sista ordinarie resa över Kalmarsund innan försäljningen.
  1931-10-27 Såld till sjökapten C.O. Hiljding, Stockholm för 8.000 kr och omdöpt till Öland I. Upplagd vid Söder Mälarstrand, Stockholm.
  1932-12-01 Återtas av Kungliga Generalpoststyrelsen sedan köparen inte kunnat betala mer än 1.000 kr. Flyttas till Flottans varv, Stockholm.
  1935-08 Övertas av Kungliga Marinstyrelsen. Sänks som sjutmål i Stockholms skärgård.
Tillbaka till Kungliga Generalpoststyrelsen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.