Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ölandssund III
Sound of Scarba vid McInroy's Point, Skottland 1990-02-22
Sound of Scarba vid McInroy's Point, Skottland 1990-02-22
Foto: Rickard Sahlsten
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1960
  Varv AB Åsi-verken, Åmål
  Varvsnummer 52
  Registernr 10019
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer 7338547
  Signal SIAV
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 38,62 meter 36,80 meter
  Största bredd 8,23 meter 8,00 meter
  Djupgående 2,39 meter 3,70 meter
  Brt/Nrt 175/- -
  Maskineri 4 x Albin diesel 4 x Scania D11
  Effekt 480 hk, 353 kW -
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 150 passagerare 200 passagerare
   25 personbilar 30 personbilar
  Historik
  1960-05-04 Levererad av AB Åsi-verken som Ölandssund III till Rederi AB Ölandssund, Degerhamn. Byggnadskostnad 700.000 kr.
  1960-05-14 Premiärtur över Kalmarsund på leden Revsudden - Stora Rör. Resan över sundet tar 10-12 minuter.
  1972-09-30 Såld till Messrs. Dornoch Shipping Company Ltd, Glasgow, Skottland för 400.000 SEK och omdöpt till Sound of Scarba. Signal GTAH. Trafik för Western Ferries, Glasgow på leden McInroy's Point - Hunter's Quay.
  1996 Upplagd som reservfärja.
  2000 Omdöpt till Soond.
  2001 Utbjuds för försäljning när rederiet köper nya färjor.
  2001 Såld till Octoply Ltd, London och omdöpt till Octoply. Ombyggd till konceptfartyg där man har möjlighet till olika aktiviteter under resan med inriktning på hälsa, träning och utbildning.
  2006 Omdöpt till Sound. Passagerartrafik på Themsen, traden Arsenal - London City.
Tillbaka till Rederi AB Ölandssund
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1003 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Fröja
AB Göteborg -
Styrsö Skärgårdstrafik

m/s Fröja Foto: Krister Nilsson

Fartyget färdigställdes vid Djupviks varv AB 1980 efter att skrovet tillverkats vid Falkenbergs varv AB. Leveransen till Styrsöbolaget skedde den 13 december och byggnadskostnaden uppgick till 6,5 milj SEK. Sedan dess och än idag är hon trogen trafiken i Göteborgs södra skärgård.