Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Örn
Örn
Örn
Foto: Okänd. Från Bengt Westins samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Bengt Westin, EMA, 2008-06-14 PN
* Länspumpen 3/1998, S34
* Alla våra Ångslupar, 1994, S136
  Byggd 1886
  Varv Oskarshamns mekaniska verkstad, Oskarshamn
  Varvsnummer 181
  Registernr -
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 14,84 meter -
  Största bredd 3,56 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin -
  Effekt 25 hk, 18 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1886 Levererad av Oskarshamns mekaniska verkstad som Örn till Örnsköldsviks Ångslups Bolag, Örnsköldsvik.
  1897 Örnsköldsviks Ångslups Bolag byter namn till Ångslups AB Örn, Örnsköldsvik.
  1907 Omdöpt till Örn I.
  1915-09-19 Kolliderar med en motorbåt på Öviksfjärden och sjunker. En person omkommer.
  1915 Bärgad och ombyggd. Förlängd med 1,56 meter. Ny ångmaskin från Jerfeds Mekaniska Verkstad, 60 hk, 44 kW, installeras.
  1916 Såld till Örnsköldsviks Ångbåts AB, Örnsköldsvik.
  1929 Såld till August Löfgren, Örnsköldsvik.
  1934 Såld till pr/Petrus Björklund, Ullånger.
  1938 Såld till Johan Nordlander, Ullånger.
  1939 Såld till Per Victus Andersson, Holmsund. Ombyggd till bogserbåt.
  194? Såld till Fritiof Berglund, Kåge.
  1946 Såld till Harald Andersson, Loftahammar och omdöpt till Thor. Trafik på traden Loftahammar (Källvik) - Västervik.
  1955 Tas ur trafik. Upplagd i Loftahammar. Skrotning inleds efter ett tag.
  1958-01 Sjunker på uppläggningsplatsen under skrotningen.
Tillbaka till Örnsköldsviks Ångslups Bolag
Tillbaka till Ångslups AB Örn
Tillbaka till Örnsköldsviks Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.