Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Österdalarne
Prins Carl vid Kronhamnstorg, Stockholm
Prins Carl vid Kronhamnstorg, Stockholm
Foto: Vykort. Från Christer Samuelssons samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S194
  Byggd 1874
  Varv O. A. Brodins Varv, Gävle
  Varvsnummer -
  Registernr 3257
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JHTG, senare SFZM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 31,49 meter 34,99 meter
  Största bredd 5,74 meter 5,74 meter
  Djupgående 2,40 meter -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1874 Levererad av Brodins Varv som Österdalarne till Österdalarnes Ångbåts AB, Mora. Trafik på Siljan. Fartyget är dock för djupgående för trafik här.
  1897 Såld till Stockholms Transport och Bogserings AB, Stockholm och omdöpt till Prins Carl. Fraktas till Stockholm i delar. Genomgår en omfattande ombyggnad vid Ekensbergs varv. Förlängd 3,50 meter. Ny ångmaskin och ångpanna installeras.
  1900-05-17 En mystisk man (John Filip Nordlund) går ombord på fartyget i Köping för färd mot Stockholm. Mannen är lång, mycket blek och har små mustascher. När fartyget kommer ut på Granfjärden runt 23:30 går mannen till attack. Han dödar kapten Rönngren med ett dolkhugg och ett revolverskott. Därefter löper han amok på fartyget och dödar ytterligare fyra personer. Att inte fler blir dödade beror mest på att ångfartyget Köping som var i närheten kommer till undsättning eftersom de tycker att Prins Carl har konstig gång i vattnet. Gärningsmannen flyr i en av Prins Carls livbåtar. Han infångas snart, döms och halshuggs den 10 december.
  1924 Stockholms Transport och Bogserings AB går i konkurs och fartyget säljs till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm.
  1925 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1935 Såld till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm.
  1936 Såld till Simsomrederiet, Stockholm och omdöpt till Lars Simson.
  1939 Skrotas.
Tillbaka till Österdalarnes Ångbåts AB
Tillbaka till Stockholms Transport och Bogserings AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Rederi AB Mälartrafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1698 fartyg, 976 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.