Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Östern
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2007-12-19 PN
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, 1996, S90-92, 271
* Kalmarsunds vita båtar, 1990, S171-173
* Båtologen 2/1982, S51
* Båtologen 1/1983, S26
* Båtologen 5/1997, S210, 213-214
* Båtologen 2/2002, S77-
* Länspumpen 3/1996, Registersidorna
* Sveriges Skeppslista 1945, S168
* Sveriges Skeppslista 1951, S124
  Byggd 1869
  Varv Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn
  Varvsnummer -
  Registernr 2319
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFHM, senare SHNK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 36,14 meter 36,14 meter
  Största bredd 6,82 meter 6,82 meter
  Djupgående - 2,80 meter
  Brt/Nrt 264/216 266/204
  Maskineri 2 x Oskarshamn ångmaskin 2 x Oskarshamn ångmaskin
  Effekt 160 hk, 118 kW 160 hk, 118 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 250 passagerare -
  Historik
  1869-02 Sjösatt.
  1869-05-03 Levererad av Oskarshamns Mekaniska Verkstad som Östern till Ångbåtsbolaget För Trafik På Sveriges Östra Kust, Norrköping. Trafik på traden Norrköping - Västervik - Oskarshamn - Mönsterås - Borgholm - Kalmar - Karlskrona - Ronneby - Karlshamn.
  1880 Ny ångmaskin och ny ångpanna installeras.
  1887 Traden ändras till Norrköping - Valdemarsvik - Västervik - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar.
  1894 Såld till Nya Ångbåts AB Östern, Norrköping. Traden ändras till Stockholm - Karlshamn.
  1895 Ombyggd vid Oskarshamns Mekaniska Verkstad med bland annat ny ångpanna.
  1907-08 Grundstöter lätt i hårt väder ca. kl. 10.00 strax intill Källviks ångbåtsbrygga vid färd på traden Norrköping - Kalmar. Repareras och återinsätts i trafik.
  1914 Traden ändras till Norrköping - Västervik - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar.
  1938 Upplagd efter säsongens slut.
  1939-04-13 Såld till Ångfartygs AB Turisten, Umeå för 50.000 kr. Trafik på traden Umeå - Vasa. På grund av krigsutbrotten blir turerna få.
  1939 Fartyget återgår till Nya Ångbåts AB Östern, Norrköping. Upplagd i Umeå på grund av kriget.
  1943-06-10 Uthyrd till Norrlands Kustartilleriförsvar och omdöpt till Transportfartyget Nr 700. Används som transportfartyg till och från Holmön.
  1945-06-18 Återlämnas till Nya Ångbåts AB Östern, Norrköping och döpt åter till Östern.
  1945-08-10 Såld till Rederi AB Stureborg, Landskrona för 48.000 kr och omdöpt till Stjärneborg. .
  1945-11 Backar in i en kaj varvid hjärtstocken vrids 25 grader. Upplagd för reparation fram till juni 1947.
  1947 Insatt i trafik i Öresund, traden Landskrona - Ven - Köpenhamn.
  1952-01 Såld till skrothandlare Sten A. Olsson, Göteborg.
  1952-09 Såld till British Iron & Steel Corp., England för skrotning. Bogseras av bogserbåten m/s Bülk till Gateshead-on-Tyne, Newcastle.
  1952-09-17 Ankommer till Gateshead-on-Tyne.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget För Trafik På Sveriges Östra Kust
Tillbaka till Nya Ångbåts AB Östern
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.