Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Östern
Östern
Östern
Foto: Okänd. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1869
  Varv Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn
  Varvsnummer -
  Registernr 2319
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFHM, senare SHNK
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 36,20 meter 36,14 meter
  Största bredd 6,38 meter 6,82 meter
  Djupgående - 2,80 meter
  Brt/Nrt 264/215 265/204
  Maskineri 2 x Oskarshamn ångmaskin 2 x Oskarshamn ångmaskin
  Effekt 160 hk, 118 kW 160 hk, 118 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 250 passagerare -
  Historik
  1869-02 Sjösatt.
  1869-05-03 Levererad av Oskarshamns Mekaniska Verkstad som Östern till Ångbåtsbolaget För Trafik På Sveriges Östra Kust, Norrköping. Hemort Norrköping. Trafik på traden Norrköping - Västervik - Oskarshamn - Mönsterås - Borgholm - Kalmar - Karlskrona - Ronneby - Karlshamn.
  1880 Ny ångmaskin och ny ångpanna installeras.
  1882-03-02 Ommätt. Mått 36,20 x 6,38. Tonnage 264/215.
  1887 Traden ändras till Norrköping - Valdemarsvik - Västervik - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar.
  1894 Såld till Nya Ångbåts AB Östern, Norrköping. Traden ändras till Stockholm - Karlshamn.
  1895 Ombyggd vid Oskarshamns Mekaniska Verkstad med bland annat ny ångpanna.
  1898-02-26 Ommätt. Mått 36,14 x 6,82. Tonnage 252/198.
  1905-04-26 Ommätt. Mått 36,14 x 6,82. Tonnage 265/204.
  1907-08 Grundstöter lätt i hårt väder ca. kl. 10.00 strax intill Källviks ångbåtsbrygga vid färd på traden Norrköping - Kalmar. Repareras och återinsätts i trafik.
  1914 Traden ändras till Norrköping - Västervik - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar.
  1938 Upplagd efter säsongens slut.
  1939-04-13 Såld till Rederi AB Turisten, Umeå för 50.000 SEK. Ny hemort Umeå. Trafik på traden Umeå - Vasa. På grund av krigsutbrotten blir turerna få.
  1943-06-10 Uthyrd till Norrlands Kustartilleriförsvar och omdöpt till Transportfartyget Nr 700. Används som transportfartyg till och från Holmön.
  1945-08-10 Såld till Rederi AB Stureborg, Landskrona för 48.000 SEK och omdöpt till Stjärneborg. Ny hemort Landskrona.
  1945-11 Backar in i en kaj varvid hjärtstocken vrids 25 grader. Upplagd för reparation fram till juni 1947.
  1947 Insatt i trafik i Öresund, traden Landskrona - Ven - Köpenhamn.
  1951-10-31 Såld till skrothandlare Sten A. Olsson, Göteborg för 37.000 SEK.
  1952-08-13 Såld till British Iron & Steel Corp. Ltd., London, Storbritannien för 49.921,50 SEK (3.450 GBP) skrotning. Bogseras av tyska bogserbåten m/s Bülk till Gateshead-on-Tyne, Newcastle.
  1952-09-17 Anländer till Gateshead-on-Tyne.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget För Trafik På Sveriges Östra Kust
Tillbaka till Nya Ångbåts AB Östern
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.