Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Östersund
Östersund vid Arvesund, Östersund 2011-08-04
Östersund vid Arvesund, Östersund 2011-08-04
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 43, sep 1978, S26-27
* Sveriges Skeppslista 1951, S146
* Sveriges Skeppslista 1960, S156
* Sveriges Skeppslista 1962, S96
* Sveriges Skeppslista 1963, S92
* Sveriges Skeppslista 1965, S92
* Sveriges Skeppslista 1969, S83
* Sveriges Skeppslista 1970, S80
* Sveriges Skeppslista 1971, S78
* Sveriges Skeppslista 1972, S76
* Sveriges Skeppslista 1973, S76
* Sveriges Skeppslista 1980, S94
* Sveriges Skeppslista 1981, S104
* Sveriges Skeppslista 1989, S120
* Sveriges Skeppslista 1992, S140
* Sveriges Skeppslista 1997, S134
* Sveriges Skeppslista 1998, S134
* Sveriges Skeppslista 2001, S144
* Sveriges Skeppslista 2005, S154
* Sveriges Skeppslista 2006, S158
  Byggd 1874
  Varv Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn
  Varvsnummer 127
  Registernr 2985
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JGSK, numera SHNM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 25,16 meter 25,16 meter
  Största bredd 4,56 meter 4,70 meter
  Djupgående - 2,01 meter
  Brt/Nrt - 88/34
  Maskineri 1 x Oskarshamn ångmaskin 1 x Hernösand ångmaskin
  Effekt - 120 hk, 88 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - 100 passagerare
  Historik
  1874 Levererad av Oskarshamns Mekaniska Verkstad som Östersund till Östersunds Ångbåtsbolag, Östersund. Fraktas i delar med båt till Sundsvall och därefter med hästskjutsar till stranden nedanför Stapelmohrska villan i Östersund. Byggkostnad 60.000 kr.
  1886 Ombyggd vid Minnesgärde slip. Förlängd 2,7 meter för att öka lastutrymmet. Överbyggnaden blir större, matsalen flyttas under däck och en rökhytt byggs på övre däck.
  1903 Ombyggd. Ny ångmaskin och ny ångpanna från Hernösands Mekaniska Verkstad installeras. Ny inredning. Ombyggnaden kostar 35.000 kr.
  1910 Grundstöter vid Prästgrundet. När en del av lasten lossats glider fartyget av grundet.
  1931 Såld på exekutiv auktion till Storsjöns Ångbåts AB, Östersund för 5.000 kr. Trafik som godsbåt mellan Östersund och Svenstavik.
  1953 Såld till Leander Olsson för 10.000 kr.
  1959 Såld till Tage Lindgren, Frösön för 5.000 kr.
  1960-01-09 Omdöpt till Las Vegas. Sightseeingbåt på Storsjön.
  1972-05-16 Såld på exekutiv auktion till Frösö Båtklubb, Frösön för 1.350 kr.
  1973-07-05 Såld till Per Erik Lundh, Östersund för 1.350 kr och åter döpt till Östersund.
  1976 Såld till Rolf Hallersbo, Häljesund (Grästorp).
  1983 Såld till Föreningen Bevara Ångaren Östersund, Arvesund för 7.000 kr.
  1986 Sjösatt efter 4 års renovering.
  1989 Erhåller åter passagerarcertifikat.
Tillbaka till Östersunds Ångbåtsbolag
Tillbaka till Storsjöns Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.