Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Primus
Primus vid Dockstavarvet, Docksta 2011-08-04
Primus vid Dockstavarvet, Docksta 2011-08-04
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1874
  Varv William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet, Stockholm
  Varvsnummer 106
  Registernr 12681
  Fartygstyp Ångbogserare, numera ångfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal SJKQ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 15,71 meter 19,19 meter
  Största bredd 4,32 meter 4,56 meter
  Djupgående 1,98 meter 1,80 meter
  Brt/Nrt 28/15 37/11
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x Sunds ångmaskin
  Effekt 50 hk, 37 kW 65 hk, 48 kW
  Toppfart - 7 knop
  Kapacitet - 50 passagerare
  Historik
  1874 Levererad av William Lindbergs verkstad vid Södra Varvet som Primus till Skönviks AB, Skönvik. Bogserbåt i Sundsvallsområdet.
  1885 Såld till Trävaru AB Carlsvik, Karlsvik.
  1903 Ny ångmaskin, från Hernösands Mekaniska Verkstad & Warf AB, Härnösand på 130 hk, 95 kW. Ombyggd. Förlängd med ca. 3 meter till 18,70 meter. Nytt tonnage 44 brt.
  1905 Ny ångpanna installeras.
  1915 Överförd till Mons Trävaru AB, Skönvik.
  1918 Såld till Trävaru AB Carlsvik, Karlsvik.
  1920-12 Såld till J A Enhörnings Trävaru AB, Kubikenborg.
  1934 Övertagen av Svenska Cellulosa AB (SCA).
  1938 Överförd till Skönviks AB, Skönvik.
  1954 Övertagen av Svenska Cellulosa AB (SCA).
  1960 Såld till Axel Rune Högström, Sundsvall för 2.000 kr för skrotning. Inredning och maskin borttagna.
  1961 Såld till Svenska Cellulosa AB (SCA). Kättingbåt. Motoriserad med en Volvo Penta, 87 hk, 64 kW.
  1984 Skänkt till Medelpads Sjöhistoriska Förening, Sundsvall. En omfattande renovering inleds vid Johannedal.
  1989 En ångmaskin på 65 hk, 48 kW, tillverkad 1906 av Sunds Mekaniska Verkstad, Sundsvall, installeras. Ångmaskinen har tidigare suttit i s/s Nocturnus.
  1992-06 Sjösatt.
  1993-11-26 Renoveringen klar och fartyget går för egen maskin från Johannedal in till Sundsvall.
  1994 Insatt i trafik på traden Sundsvall - Tjuvholmen samt charter.
  2001-07-04 Blir, som första fartyg i Sverige, klassad som Traditionsfartyg och därmed även K-märkt.
Tillbaka till Skönviks AB
Tillbaka till Medelpads Sjöhistoriska Förening
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 929 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.