Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Prinsen
Blue Charm på N:a Vaxholmsfjärden, Vaxholm 2011-02-12
Blue Charm på N:a Vaxholmsfjärden, Vaxholm 2011-02-12
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 1/1995, S5-6
* Redaren 3/1995, S11
* Båtologen 1/2008, S
* Skipet 3/1990, S26
  Byggd 1955
  Varv Skrov/däckshus: Gravdal Skibsbyggeri A/S, Sunde, Norge
Utrustning: Stord verft A/S, Leirvik Norge
  Varvsnummer Skrov: -
Utrustning: 32
  Registernr 12836
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5285306
  Signal Norsk signal LJLO, numera svensk SJTF
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 39,10 meter 39,20 meter
  Största bredd 6,71 meter 6,71 meter
  Djupgående 3,17 meter 3,20 meter
  Brt/Nrt 307/168 263/-
  Maskineri 1 x Mirrlees, Bickerton & Day 2 x Volvo Penta TAMD 120
  Effekt 705 hk, 518 kW 656 hk, 482 kW
  Toppfart 13,2 knop 13 knop
  Kapacitet 366 passagerare 128 passagerare
  Historik
  1955-05-22 Levererad av Stord Verft A/S som Prinsen till A/S Nesodden-Bundefjord Dampskipsselskap, Oslo, Norge. Norsk signal LJLO.
  1955-05-27 Premiärtur på traden Oslo - Nesodden.
  1974 Styrhytten byggs om av Olsen & Borge vid kaj i Oslo, Norge.
  1980-07-10 Såld till Rederi AB Sommar & Sol, Stockholm och omdöpt till Kung Oscar II. Svensk signal SJTF.
  1980 Ombyggd vid Gåshaga varv, Lidingö. Ny inredning samt nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta TAMD 120, 650 hk, 478 kW, installerade.
  1981 Omdöpt till Rex Solaris.
  1994-12 Såld till Sölve Perssons Ekonomikonsult AB, Öregrund för 3,2 milj SEK och omdöpt till Swedish Islander.
  1995 Ombyggd. Ny inredning och nya hytter med dusch. Landstigningsbåtar införskaffas. Bogpropeller installeras.
  1996 Företagsnamnet ändras till Scandinavian Impressions AB.
  1996 Scandinavian Impressions AB ändrar namn till Special Expeditons Sweden AB. Ny hemort Trosa.
  2003-05-26 Såld till Djursten Fyr & Rederi AB, Öregrund för 2,08 milj SEK. Trafik i Stockholms skärgård och Mälaren.
  2007-12 Djursten Fyr & Rederi AB byter namn till Rederi AB Swedish Islander, Solna.
  2010-04-01 Såld på konkursauktion till Charm Charter AB, Nacka och omdöpt till Blue Charm. Chartertrafik i Stockholms skärgård. Passagerarcertifikat för 98 passagerare.
  2013 Nytt passagerarcertifikat för 128 passagerare.
  2013-09-02 Grundstöter kraftigt på 0,8 meters grynnan vid Gåsvik, Överbyfjärden kl. 15.45 då man är på väg från Skåvsjöholm, där man släppt av sina gäster. Fartyget lägger sig med ca 22 graders styrbords slagsida, men tar inte in vatten. Varken fartyg eller de åtta besättningsmän som finns ombord kommer till skada, däremot blir det lite stökigt ombord. Fyra dagar senare dras fartyget loss av bogserarna Tom och Tug med hjälp av en pråm som rätar upp fartygets styrbordssida. Dagen därpå är fartyget åter i trafik. Bildreportage
Tillbaka till Rederi AB Sommar & Sol
Tillbaka till Djursten Fyr & Rederi AB
Tillbaka till Rederi AB Swedish Islander
Tillbaka till Charm Charter AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.