Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Queen Elizabeth
Wasaholm i Västervik
Wasaholm i Västervik
Foto: Vykort. Från Anders Engdahls samling
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arne Sundström, EMA, 2007-08-05 PN
  Byggd 1945
  Varv Rosättra Båtvarv, Norrtälje
  Varvsnummer -
  Registernr 10906
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SFB 4792
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 15,15 meter 15,15 meter
  Största bredd 2,96 meter 2,96 meter
  Djupgående - 1,00 meter
  Brt/Nrt - 9/6
  Maskineri - 1 x Volvo Penta MD 67
  Effekt - 86 hk, 63 kW
  Toppfart - 12 knop
  Kapacitet - 43 passagerare
  Historik
  1945 Levererad av Rosättra Båtvarv som Queen Elizabeth till Bertil Sjöberg, Sjö-Taxi, Stockholm. Sightseeingbåtstrafik i Stockholm.
  1954 Såld till Firma Marintjänst, Södertälje och omdöpt till Jorun.
  1957 Såld till Edvin Jacobsson, Stockholm och omdöpt till Wasaholm. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta MD67, 86 hk, 63 kW, installeras.
  1958 Såld till Roland Jakobsson, Stockholm. Sightseeingbåtstrafik i Stockholm för Trafik AB Ena, Enköping.
  1961 Såld till John Evald Viktor Berg, Oxelösund.
  1969 Ändrar hemort till Västervik.
  1982 Såld till HB Rais Fiske & Skärgårdsturer, Västervik. Trafik på traden Västervik - Loftahammar.
  1988 Såld till Saxnäs Shipping HB, Saxnäs. Trafik på Kultsjön, Vilhelmina, traden Saxnäs - Fatmomakke - Klimpfjäll.
  2015 Såld till Mälaröarnas Båtvarv AB, Skå.
Tillbaka till Bertil Sjöberg
Tillbaka till Trafik AB Ena
Tillbaka till HB Rais Fiske & Skärgårdsturer
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.