Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Rättvik
Rättvik upplagd i Österdalälven vid Tibble, Leksand 1968
Rättvik upplagd i Österdalälven vid Tibble, Leksand 1968
Foto: Anders Winter
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S202
* Sveriges Skeppslista 1941, S128
* Sveriges Skeppslista 1945, S128
* Sveriges Skeppslista 1947, S130
* Sveriges Skeppslista 1949, S142
* Sveriges Skeppslista 1951, S114
* Sveriges Skeppslista 1957, S118
* Sveriges Skeppslista 1958, S124
* Sveriges Skeppslista 1959, S124
* Sveriges Skeppslista 1960, S124
* Sveriges Skeppslista 1961, S126
* Sveriges Skeppslista 1962, S120
* Sveriges Skeppslista 1963, S114
* Sveriges Skeppslista 1964, S114
* Sveriges Skeppslista 1965, S114
* Sveriges Skeppslista 1966, S112
* Sveriges Skeppslista 1967, S100
* Sveriges Skeppslista 1968, S98
* Sveriges Skeppslista 1969, S100
* Sveriges Skeppslista 1970, S96
* Sveriges Skeppslista 1971, S96
  Byggd 1895
  Varv O. A. Brodins Varv, Gävle
  Varvsnummer -
  Registernr 3895
  Fartygstyp Ångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,00 meter 23,10 meter
  Största bredd 4,15 meter 4,15 meter
  Djupgående - 1,70 meter
  Brt/Nrt 46/23 -
  Maskineri 1 x Gävle MV ångmaskin -
  Effekt 75 hk, 55 kW 235 hk, 173 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet 120 passagerare -
  Historik
  1895-05 Levererad av O. A. Brodins Varv som Rättvik till Gefle-Dala Jernvägs AB, Rättvik (GDJ). Byggnadskostnad 22.000 kr. Transporteras i helt skick från Gävle till Rättvik med extratåg och upptar tre järnvägsvagnar. Trafik på traden Rättvik - Leksand samt charter.
  1911 Ombyggd. Förlängd till 23,10 meter.
  1945 Såld till Österdalarnes Ångbåts AB, Mora. Trafik på traden Gagnef - Rättvik.
  1955 ca. Upplagd vid timmerlänsen utanför båtkajen i Leksand. Ångmaskin och panna uttagna.
  1957 Såld till HB Turisttrafik, Skoglund & Co, Leksand. Motoriserad med en dieselmotor på 235 hk, 173 kW. Upplagd.
  1966 Såld till Turisttrafik, Sjöholm & Persson, Leksand.
  1968 Såld till Josef Carl-Olof Andersson, Norberg för 6.000 SEK. Överbyggnaden bortriven. Bogserad till Häradsbygdens station för att fraktas med tåg till Västerås. Ägaren kan dock inte enas med SJ om priset för frakten utan skrovet blir liggande vid stationen.
  1971 Skrotas av SJ vid Häradsbygdens station.
Tillbaka till Österdalarnes Ångbåts AB
Tillbaka till HB Turisttrafik, Skoglund & Co
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.