Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Refsund
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Ångbåten 43, sep 1978, S28
  Byggd 1862
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 46
  Registernr -
  Fartygstyp Hjulångslup
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,81 meter -
  Största bredd 2,97 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1862 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Refsund till Jemtlands Kommunikationsbolag, Östersund. Byggd i Bräcke av personal från Bergsunds Mekaniska Verkstad. Trafik på Revsundssjön.
  1867 Såld till Eskil Persson, Anders Nilsson och Henrik Persson, Bräcke för 15.000 kr.
  1875 Övertlåten till det nystartade Refsunds Ångbåts AB, Bräcke.
  1878 Degraderas till pråm. Maskineriet och inredningen tas ur.
  1885 Flyttas till Storsjön.
  1910 Flyttas till Kallsjön.
  1920 Flyttas till sjön Anjan.
Tillbaka till Jemtlands Kommunikationsbolag
Tillbaka till Refsunds Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.