Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Resarö Färja
Cementa vid Navishamnen, Djurgården, Stockholm 2003-07-13
Cementa vid Navishamnen, Djurgården, Stockholm 2003-07-13
Foto: Christer Samuelsson
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S80
  Byggd 1933
  Varv Byggnads AB Contractor, Brandholmens varv, Nyköping
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Betong
  IMO nummer -
  Signal Dansk signal OXSF
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 17,75 meter 17,75 meter
  Största bredd 5,50 meter 5,50 meter
  Djupgående 1,75 meter 2,75 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Ellwe diesel Saknas
  Effekt 64 hk, 47 kW -
  Toppfart 7 knop -
  Kapacitet 75 passagerare -
   4 personbilar -
  Historik
  1933 Levererad av Byggnads AB Contractor som Resarö Färja till Vägstyrelsen för Österåkers, Riala och Roslagskulla socknar. Trafik på leden Resarö - Nantes, Stockholm.
  ? Övertagen av Stockholms Läns Östra Vägdistrikt.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  1955 Omdöpt till Färja Nr 6.
  1956 Omdöpt till Färja 61/6.
  1962 Tagen ur trafik.
  1966-09-19 Ombyggd till pråm vid Öregrundsvarvet.
  ? Såld och omdöpt till Cementa.
  1966-09-30 Ombyggdnaden klar.
  1966-09-30 Ombyggdnaden klar.
  1983 Ombyggd till husbåt. Upplagd vid Navigationssällskapet, Djurgården, Stockholm.
  2003 Såld.
  2007-05-16 Inregistrerad i Danmark som Olive F med Dale Allen Smith, Köpenhamn som ägare.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.