Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Röde Orm
Röde Orm i Lindalssundet, Värmdö 2015-07-26
Röde Orm i Lindalssundet, Värmdö 2015-07-26
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor
* Sveriges Skeppslista 1989, S328
* Sveriges Skeppslista 1992, S362
* Sveriges Skeppslista 1998, S414
* Karl-Evert Carlström, TEL 2006-11-30
* Jan Rune, TEL 2006-11-30
* Svenska Dagbladet 1963-06-08
  Byggd 1963
  Varv AB Malmö Flygindustri, Arlöv
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Plast
  IMO nummer -
  Signal SFB 8895
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 9,95 meter 9,95 meter
  Största bredd 3,30 meter 3,30 meter
  Djupgående 1,00 meter 1,00 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 2 x Volvo Penta 6 cyl. 1 x Ford
  Effekt 240 hk, 176 kW 225 hk, 165 kW
  Toppfart 18 knop 11 knop
  Kapacitet 21 passagerare -
  Historik
  1963-06-07 Levererad av AB Malmö Flygindustri som Röde Orm till Karl-Evert Carlström, Runmarö. Byggnadskostnad 150.000 SEK. Taxibåtstrafik i Stockholms södra skärgård.
  ? Ombyggd. Förliga utrymmet borttaget. Ny styrhytt byggs i aktern. Trafik som sopbåt i Stockholms södra skärgård.
  1986-08-16 Såld till Jan Rune, Runmarö. Fortsatt trafik som sopbåt i Stockholms södra skärgård.
  1986 Ny huvudmaskin, av fabrikat Ford 225 hk, 165 kW, installeras. Övergår till singelmontage.
  2008 Såld till Erik Lindström, Gummerholmen, Harö. Fortsatt trafik som sopbåt i Stockholms södra skärgård.
Tillbaka till Karl-Evert Carlström
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.