Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Röde Orm
Röde Orm i Lindalssundet, Värmdö 2015-07-26
Röde Orm i Lindalssundet, Värmdö 2015-07-26
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor
* Sveriges Skeppslista 1989, S328
* Sveriges Skeppslista 1992, S362
* Sveriges Skeppslista 1998, S414
* Karl-Evert Carlström, TEL 2006-11-30
* Jan Rune, TEL 2006-11-30
* Svenska Dagbladet 1963-06-08
  Byggd 1963
  Varv AB Malmö Flygindustri, Arlöv
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Plast
  IMO nummer -
  Signal SFB 8895
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 9,95 meter 9,95 meter
  Största bredd 3,30 meter 3,30 meter
  Djupgående 1,00 meter 1,00 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 2 x Volvo Penta 6 cyl. 1 x Ford
  Effekt 240 hk, 176 kW 225 hk, 165 kW
  Toppfart 18 knop 11 knop
  Kapacitet 21 passagerare -
  Historik
  1963-06-07 Levererad av AB Malmö Flygindustri som Röde Orm till Karl-Evert Carlström, Runmarö. Byggnadskostnad 150.000 SEK. Taxibåtstrafik i Stockholms södra skärgård.
  ? Ombyggd. Förliga utrymmet borttaget. Ny styrhytt byggs i aktern. Trafik som sopbåt i Stockholms södra skärgård.
  1986-08-16 Såld till Jan Rune, Runmarö. Fortsatt trafik som sopbåt i Stockholms södra skärgård.
  1986 Ny huvudmaskin, av fabrikat Ford 225 hk, 165 kW, installeras. Övergår till singelmontage.
  2008 Såld till Erik Lindström, Gummerholmen, Harö. Fortsatt trafik som sopbåt i Stockholms södra skärgård.
Tillbaka till Karl-Evert Carlström
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 968 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.