Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Ronneby
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet 2013-07-19 PN, Foto

* Karlskrona Weckoblad 1889-11-21
* Svenska Dagbladet 1889-11-22
* Karlshamns Allehanda 1890-03-06
* Svenska Dagbladet 1890-05-31
* Karlshamns Allehanda 1890-06-10
* Nya Dagligt Allehanda 1890-06-11
* Aftonbladet 1890-06-12
* Dagens Nyheter 1890-06-17
* Svenska Dagbladet 1890-06-17
* Karlshamns Allehanda 1890-06-21
* Kalmar 1896-04-18
* Kalmar 1896-04-20
* Svenska Dagbladet 1896-04-20
* Aftonbladet 1897-05-19
* Aftonbladet 1898-09-06
* Dagens Nyheter 1898-09-06
* Dagens Nyheter 1898-09-08
* Dagens Nyheter 1915-12-14
* Svenska Dagbladet 1915-12-14
* Dagens Nyheter 1915-12-15
* Svenska Dagbladet 1915-12-15
* Dagens Nyheter 1915-12-16
* Svenska Dagbladet 1915-12-16
* Svenska Dagbladet 1915-12-18
* Svenska Dagbladet 1915-12-24
* Dagens Nyheter 1917-09-14
* Svenska Dagbladet 1917-09-14
* Dagens Nyheter 1917-09-19


* Sveriges Skeppslista 1905-06, S200
* Sveriges Skeppslista 1908, S94
* Sveriges Skeppslista 1910, S94
* Sveriges Skeppslista 1911, S94
* Sveriges Skeppslista 1913, S98
* Sveriges Skeppslista 1921, S102
* Sveriges Skeppslista 1929, S134
* Sveriges Skeppslista 1941, S126
* Sveriges Skeppslista 1945, S126
  Byggd 1890
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 208
  Registernr 439
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JBMV, senare SGCM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa 35,91 meter -
  Största bredd 6,34 meter -
  Djupgående 2,96 meter -
  Brt/Nrt 248/184 135/63
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Deutsche Werft AG
  Effekt 270 hk, 198 kW -
  Toppfart 12 knop -
  Kapacitet - -
  Historik
  1889-11-18 Beställd av Blekinge Ångbåts AB för leverans 1 juni 1890. Kontrakterad byggnadskostnad 98.000 SEK.
  1890-06-07 Första provresa från varvet inåt Mälaren. Fartyget gör 12 knop.
  1890-06-16 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Ronneby till Blekinge Ångbåts AB, Karlshamn.
  1890-06-17 Insatt i trafik på traden Stockholm (Riddarholmen) - Södertälje - Oskarshamn - Borgholm - Kalmar - Karlskrona - Ronneby - Karlshamn - Åhus.
  1895-03-11 Ommätt. Nya mått 35,91 x 6,56 meter. Nytt tonnage 249/185.
  1896-04-18 Grundstöter ca. kl. 03.00 på Krongrundet, öster om Kalmar. Fartyget tar sig loss för egen maskin och går in till Kalmar varv för undersökning och reparation.
  1896-04-20 Åter i trafik efter reparation av skäddan, rodret och byte av propeller.
  1897-05-23 Byter kajplats i Stockholm till Klara Strand.
  1898-09-02 Grundstöter ca. kl. 20.00 vid Kvädö, mellan Västervik och Valdemarsvik, vid färd från Åhus mot Stockholm med runt 60 passagerare ombord. Fartyget är oskadat men står hårt på grund. Några timmar senare kommer fiskebåtar till platsen som, mot betalning, kan ta passagerare i land. Morgonen efter tar man sig loss för egen maskin och kan fortsätta färden till Stockholm. Orsak till olyckan är att lamporna ombord gått sönder så att befälhavaren inte såg något i mörkret. Ingen person kom till skada vid incidenten.
  1905-06-20 Ommätt. Nytt tonnage 248/177.
  1906 Ny ångpanna installeras.
  1915-12-12 Grundstöter på kvällen i tätt snöfall och hård vind vid Ledskärs fyr utanför Nyköping vid färd från Åhus mot Stockholm med en last av 160 fat brännvin och 350 säckar mjöl. Man tar sig loss för egen maskin men då vatten forsar in i förskeppet väljer kapten A.O. Carlsund att sätta fartyget på grund vid Lagnö för att inte sjunka. När Neptunbolagets bärgningsångare Poseidon anländer till platsen från Oxelösund ligger fartyget nästan helt under vatten och har 30 grader babords slagsida. Poseidon börjar att länspumpa fartyget men den starka kölden försvårar arbetet. Tex. håller isen runt fartyget att gå på. Orsak till olyckan är att Ledskärs fyr är kraftigt nedisad och därför inte syns. Ingen person skadas vid incidenten.
  1915-12-15 Bärgad vid middagstid av bärgningsångarna Poseidon och Helios efter att fartyget tätats och länspumpats. Förs av Helios till Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm för reparation. Fartyget fick svåra skador på bottenplåtarna, rodret och inredningen vid olyckan.
  1916-01-26 Sjösatt efter reparationen av rodret och bottenplåtarna. Ligger dock kvar vid varvet under vintern för installation av ny inredning.
  1917-09-12 Blir påkörd av ett det tyska vaktfartyget nr 42 i södra Kalmarsund vid färd från Stockholm mot Åhus med en last av tomfat för Reymersholmsbolagets räkning. Fartyget får stora skador på överbyggnaden. Man fortsätter till Karlshamn för reparation. Det tyska fartyget hade, vid olyckstillfället, släckta lanternor.
  1919 Renoverad.
  1927 Renoverad.
  1938 Renoverad.
  1945-10-05 Såld till Evanghellos Petrou Nomikos, Athen, Grekland för 15.000 USD och omdöpt till Efftie.
  1947 Såld till John S Latsis, Piraeus.
  1954 Såld till Antonius Th Georgiou, Piraeus och omdöpt till Antonius. Ombyggd och förbyggd. Nytt tonnage 135 brt, 63 nrt. Motoriserad med en dieselmotor av fabrikat Deutsche Werft AG, Hamburg.
  1960 Såld till ett partrederi ägt av A Georgiou, G Zarafonitis och H Sitaras.
  1965-11-21 Förliser mellan Kakava (Cephalonia) och Skinarion på en resa på traden Argostoli - Elefsina. Besättningen räddas.
Tillbaka till Blekinge Ångbåts AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1682 fartyg, 948 rederier och 120 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.