Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Roslagen
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Erik Hag, BREV, 2007-04-10 PN
  Byggd 1877
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 138
  Registernr -
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid förlisningen
  Längd öa - -
  Största bredd - -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1877 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Roslagen till Ångfartygs AB Roslagen, Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Norrtälje - Östhammar.
  1882-12-05 Såld till Wasa Kustångbåts AB, Vasa, Finland och omdöpt till Necken.
  1890-06-09 Såld till Helsingfors Kust Ångfartygs AB, Helsingfors.
  1914-05-04 Såld till Karl Forsström, Perniö.
  1918-10-05 Överförd till Fredrik Forsström, Finby.
  1918-11-02 Såld till Höyrylaiva OY Kuusisto, Åbo och omdöpt till Kustavi.
  1921-11-05 Överraskas av en orkanliknande storm utanför Hangö på resa mellan Åbo och Hangö. Man får slagsida och sjunker inom fem minuter. Endast två av de ca. 30 personerna ombord överlever.
Tillbaka till Ångfartygs AB Roslagen
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1682 fartyg, 948 rederier och 120 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.