Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Rundan V
John Bauer II vid Bunnströms badplats, Gränna 2007-07-10
John Bauer II vid Bunnströms badplats, Gränna 2007-07-10
Foto: Patrik Nylin
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Sveriges Skeppslista 1981, S126
* Sveriges Skeppslista 1989, S154
* Sveriges Skeppslista 1992, S182
* Sveriges Skeppslista 1997, S218
* Sveriges Skeppslista 1998, S190
* Sveriges Skeppslista 2001, S210
* Sveriges Skeppslista 2005, S232
* Sveriges Skeppslista 2006, S240
* Nils-Henrik Krokstedt, EML, 2006-05-24 PN
* Sigge Axelsson, SAM, 2007-07-10 KN & PN
  Byggd 1947
  Varv Gustafsson & Anderssons varvs AB, Lidingö
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SFB 6540
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa - 9,20 meter
  Största bredd - 3,01 meter
  Djupgående - 1,36 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - 1 x Volvo Penta TMD 40
  Effekt - 125 hk, 91 kW
  Toppfart - 20 knop
  Kapacitet - 30 passagerare
  Historik
  1947 Levererad av Gustafsson & Anderssons varvs AB som Rundan V till Malmö Bogser AB, Malmö. Sightseeingtrafik på Malmös kanaler.
  1970 Såld till Rundan i Malmö AB, Malmö. Fortsatt sightseeingtrafik på Malmös kanaler.
  1975 Tagen ur trafik. Ombyggd och ändrad till fritidsbåt. Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TMD 40, 125 hk, 91 kW, installeras.
  1995 Såld till Sigge Axelsson, Trolska Båtturer, Stora Roten, Gränna och omdöpt till John Bauer II. Trafik på sjöarna Bunn och Ören, Jönköping.
  2020-11-27 Såld till Frederik Nygaard Lind, Gränna. Fortsatt trafik för Trolska Båtturer AB sjöarna Bunn och Ören, Jönköping.
Tillbaka till Malmö Bogser AB
Tillbaka till Rundan i Malmö AB
Tillbaka till Trolska Båtturer
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1687 fartyg, 956 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.