Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Rundan VI
Rundan VI i Malmö 2007-08-02
Rundan VI i Malmö 2007-08-02
Foto: Nils-Henrik Krokstedt
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Båtologen 2/2009, S118
* Sveriges Skeppslista 1981, S126
* Sveriges Skeppslista 1989, S154
* Sveriges Skeppslista 1992, S182
* Sveriges Skeppslista 1997, S218
* Sveriges Skeppslista 1998, S222 Rundan i Malmö
* Sveriges Skeppslista 2001, S252 Kanalfart
* Sveriges Skeppslista 2005, S284
* Sveriges Skeppslista 2006, S296
* Nils-Henrik Krokstedt, EMA, 2006-05-24 PN
  Byggd 1947
  Varv Gustafsson & Anderssons varvs AB, Lidingö
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SFB 6541
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa - 13,31 meter
  Största bredd - 3,01 meter
  Djupgående - 1,36 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - -
  Effekt - 61 hk, 45 kW
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1947 Levererad av Gustafsson & Anderssons varvs AB som Rundan VI till Malmö Bogser AB, Malmö. Sightseeingtrafik på Malmös kanaler.
  1970 Såld till Rundan i Malmö AB, Malmö. Fortsatt sightseeingtrafik på Malmös kanaler.
  1999-05 Såld till Rundan Kanalfart AB, Malmö. Fortsatt sightseeingtrafik på Malmös kanaler.
  2008 Såld till Strömma Turism & Sjöfart AB, Stockholm. Fortsatt sightseeingtrafik på Malmös kanaler.
Tillbaka till Malmö Bogser AB
Tillbaka till Rundan i Malmö AB
Tillbaka till Rundan Kanalfart AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.