Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sæbø
Göta Lejon i Mem, Söderköping 2021-07-19
Göta Lejon i Mem, Söderköping 2021-07-19
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Skipet 4/1994, S60
* Skipet 1/2001, S45, 62
* Skipet 2/2001, S47
* Skipet 2/2007, Register, S9
* Skipet 2/2017, Register, S5
* Skipet 2/2019, REG 4
* Redaren 4/1993, S11-12
* Redaren 1/1994, S6, 9
* Redaren 2/1994, S25


* Lloyds Register of ships 1967-68, M-Z, S787, A/S Bergen-Bordhordland Trafikklag, Beggen, 144/72, LGMO, 3 x GM, 495 hk, 233 pax
* Lloyds Register of ships 1974-75, M-Z, S1000, A/S Bergen-Bordhordland Trafikklag, Beggen, 144/72, LGMO, 3 x GM, 510 hk, 233 pax
  Byggd 1949
  Varv Kristiansands Mekaniske Verksted, Kristiansand, Norge
  Varvsnummer 183
  Registernr 12701
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 8962084
  Signal Norsk signal LGMO, svensk SJNL, norsk LHDL, svensk SJNL
  Systerfartyg Fjordbussto
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 25,82 meter 29,95 meter
  Största bredd 5,61 meter 5,62 meter
  Djupgående 2,10 meter 2,10 meter
  Brt/Nrt 131/70 144/72
  Maskineri 3 x GM 3 x GM 6.71
  Effekt 510 hk, 375 kW 510 hk, 375 kW
  Toppfart 13 knop 11 knop
  Kapacitet 240 passagerare 233 passagerare
  Historik
  1949-06-16 Levererad av Kristiansands Mekaniske Verksted som Sæbø till Alversund & Manger Dampbåtlag A/S, Bergen. Norsk signal LGMO.
  1951-03-01 Såld till A/S Bergen-Nordhordland Trafikklag, Bergen som bildas när Alversund & Manger Dampbåtlag A/S går ihop med Lindås Masfjorden Dampskipslag A/S.
  1961-02 Ombyggd med ny styrhytt och ny passagerarsalong på båtdäck. Nytt tonnage 144 brt, 72 nrt.
  1974-01-01 A/S Bergen-Nordhordland Trafiklag byter namn till A/S Bergen-Nordhordland Rutelag, Bergen.
  1980-04-09 Såld till Rederibolaget Sagana (Sven-Åke Nyberg), Mollösund, Orust för 490.000 NOK och omdöpt till Sagana. Svensk signal SJNL. Trafik på traden Almön - Stenungsund.
  1983 Såld till Rederi AB Göta Lejon, Norrköping för 650.000 SEK och omdöpt till Wasa Lejon. Trafik på Göta kanal, traden Bornsberg - Berg.
  1992 Överförd till Rederi AB Östgöta Sjö och omdöpt till Lejon Tre.
  1993-02 Såld till Rederi AB Göta Lejon, Norrköping och omdöpt till Wasa Lejon.
  1993-12-17 Såld till Lustrafjorden Cruise AS, Ornes, Norge och omdöpt till Lustrafjord. Norsk signal LHDL.
  1993-12-18 Avgår från Mem på färden mot Norge och den nya ägaren.
  1994-02-18 Ankommer till Bergen, Norge.
  1995-05-23 Tagen ur trafik då Sjöfartsdirektoratet kräver dokumentation på hur det 50 år gamla fartyget skulle bete sig vid en kollision. Redaren har tidigare haft dispens från kravet om sådan dokumentation.
  2000-12-29 Såld till Norsk Fjordcruise A/S, Jar, Norge för 450.000 NOK och omdöpt till Oslofjord. Hemort Oslo.
  2007-02-06 Såld till MS Oslofjord AS, Skien. Hemort Oslo.
  2016-04-05 Såld till Pereus Invest AS, Nesodden. Hemort Oslo.
  2019-01-23 Såld till Båt Event AS, Nesodden. Hemort Oslo.
  2020-10-23 Såld till Royal Stockholm Cruise Line AB, Norrköping och omdöpt till Göta Lejon. Svensk signal SJNL.
Tillbaka till Rederi AB Göta Lejon
Tillbaka till Rederi AB Östgöta Sjö
Tillbaka till Royal Stockholm Cruise Line AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.