Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sannasundet II
Färja 61/158 1965-06-19
Färja 61/158 1965-06-19
Foto: Bernt Fogelberg
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Erik Hag, BREV, 2007-06-01 PN
* Laiva 3/2008, S28
  Byggd 1951
  Varv Djurgårdsvarvet AB, Stockholm
  Varvsnummer -
  Registernr 10944
  Fartygstyp Motorfärja
  Material -
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 20,65 meter -
  Största bredd 7,20 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
   8 personbilar -
  Historik
  1951 Levererad av Djurgårdsvarvet AB som Sannasundet II till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm. Trafik på leden Svanö - Strömnäs, Svanö, Kramfors.
  1956 Flyttas till leden Sanna - Strinningen, Hemsö.
  1956 Omdöpt till Färja 61/158.
  1965 Flyttas till leden Svartnoranäset - Hornökrången, Kramfors.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1970-07-13 Såld till Ålands Landskapsstyrelse, Mariehamn och omdöpt till Viggen. Trafik på leden Sandö - Simskäla.
  1987-01-04 Såld till Velkua kommun, Åbolands skärgård, Finland. Trafik på leden Teersalo - Palva i ca. 3 år. Sedan upplagd.
  1992 Utbjuds till salu i bland annat Svensk Sjöfartstidning 38/1992.
  1992-10-29 Såld till Mikael Sundbäck, Pellinki, Borgå.
  1996 Såld till Itä-Uudenmaan Ruoppaus OY (Ilkka Saarikoski), Borgå. Ligger länge på land som skrot i Nordsjö.
  2000 ca. Såld till Ltd. Suomen Perussukellus OY / Pasi Aaltonen, Nagu. Ombyggd i Nordsjö. Senare såld till Korppooseen Ruoppaustyöalukseksi, Korpi.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.