Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sannsundet
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* De gula färjorna, 2010, S85
* Bemannade färjor i Jämtlands län, 2003, S28-29, 43-45, 97
  Byggd 1931
  Varv Waplans Mekaniska Verkstads AB, Vaplan, Nälden
  Varvsnummer 7
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfärja
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 17,18 meter 17,18 meter
  Största bredd 7,62 meter 7,62 meter
  Djupgående 1,15 meter 1,15 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri 1 x Penta C6 -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet 135 passagerare -
   4 personbilar -
  Historik
  1930-10-01 Beställd av Hackås Näs Vägdistrikt. Kontrakterad byggnadskostnad 36.670 kr.
  1931 Levererad av Waplans Mekaniska Verkstads AB som Sannsundet till Hackås Näs Vägdistrikt. Färjan är roderlös och styrs helt av en lina. Trafik på Storsjön, leden över Sannsundet, Hackås.
  1935 Ny huvudmaskin, av fabrikat Skandia råoljemotor, 60 hk, 44 kW, installeras. Motorn kostar 15.000 kr.
  1941 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania-Vabis Hesselmann 1564, 135 hk, 99 kW, installeras av Abrå Mekaniska Verkstad AB, Abrå.
  1944-01-01 Övertagen av Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, Stockholm.
  1956 Omdöpt till Färja 62/74.
  1957-06-03 Lämnar Sannsundet för att för egen maskin gå till Isöleden. Eftersom färjan saknar roder har man byggt ett provisoriskt roder av trä.
  1957-06-06 Insatt i trafik på Storsjöns nya led Isön - Norderön. Leden invigs av landshövdingen i Jämtlands län, Anders Tottie.
  1963 Tas ur trafik och läggs upp i viken bredvid färjeläget på Isön.
  1967-07-01 Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen byter namn till Statens Vägverk, Stockholm.
  1969 Skrotad.
Tillbaka till Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen
Tillbaka till Statens Vägverk
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.