Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sexan
Flora i Nynäshamn 2019-07-10
Flora i Nynäshamn 2019-07-10
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* N-H Krokstedt, EMA 2010-01-16, KN
* Innan broarna byggdes, S:t Eriks ångsbok 1996, Arne Sundström, S99-126
* Minnesskrift vis SÅAs 50 års jubileum, 1913, S59
* Svensk Sjöfarts Tidning 15/1970, S83
* Båtologen 3/2015, S187

* Sveriges Skeppslista 2017, S62
  Byggd 1897
  Varv Kristinehamns mekaniska verkstad, Kristinehamn
  Varvsnummer 34
  Registernr 5232
  Fartygstyp Ångslup, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SIVC, numera SFE 2530
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 19,29 meter 19,74 meter
  Största bredd 4,01 meter 4,28 meter
  Djupgående - 1,60 meter
  Brt/Nrt - 31/9
  Maskineri 1 x Kristinehamn ångmaskin 1 x Scania D8 01 M02
  Effekt 36 hk, 26 kW 100 hk, 73 kW
  Toppfart - 9 knop
  Kapacitet - 145 passagerare
  Historik
  1897-01-15 Beställd av Nya Ångslupsbolaget, Stockholm. Kontrakterad byggkostnad 14.000 SEK.
  1897 Levererad av Kristinehamns Mekaniska Verkstad som Sexan till Nya Ångslupsbolaget, Stockholm. Trafik på traden Mälartorget - Lilla Essingen.
  1898 Ombyggd med skans för 3 man under däck samt ett utökat maskinutrymme och akterdäck.
  1899 Taket täcks med plåt.
  1900-12-04 Nya Ångslupsbolaget ombildas till Nya Ångslups AB Smedsudden, Stockholm.
  1903 Omdöpt till Tolfvan.
  1906-05-03 Såld till Lidingö Trafik AB, Lidingö för 13.955,23 SEK. Trafik på traden Värtan - Torsvik.
  1911 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm för 9.500 SEK och omdöpt till Flora. Ombyggd.
  1920 ca. Insatt på traden Nybron - Djurgårdsbrunn - Södra Lidingön.
  1941 Reservbåt på traderna till Augustendal och Storholmen.
  1946 Upplagd.
  1947 Trafik på traden Nybron - Augustendal.
  1952 Ombyggd och motoriserad. Fördäcket förlängs och höjs. Mellandäcket får stora panoramafönster och längst akterut skapas ett stort öppet sittutrymme. Insatt i turisttrafik på traden Nybron - Saltsjöbaden.
  1961 Flyttad till traden Räntmästartrappan - Skeppsholmen.
  1969 Såld till Christer Gottberg, Västerås för 40.000 SEK. Fritidsfartyg.
  1972 Såld till Siv och Sven Björkqvist, Nynäshamn som startar rederiet Orrens Resor HB.
  1981 Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania D8 01 M02, 100 hk, 73 kW, installeras.
  2002 Såld till HB Flora Skärgårdskryssningar, Nynäshamn.
  2010-10-31 Såld till Kåre Eksell, Nynäshamn.
  2013-04-25 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
  2015-03-11 Såld till Eksell Sweden AB, Nynäshamn.
  2018-11-21 Överförd till båtregistret med signal SFE 2530.
Tillbaka till Nya Ångslupsbolaget
Tillbaka till Nya Ångslups AB Smedsudden
Tillbaka till Lidingö Trafik AB
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Kåre Eksell
Tillbaka till Eksell Sweden AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.