Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sexan
Mälaren 3 upplagd på Beckholmen, Stockholm 2008-12-23
Mälaren 3 upplagd på Beckholmen, Stockholm 2008-12-23
Foto: Christer Samuelsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Svensk Sjöfarts Tidning 38/1973, S30
* Sveriges Skeppslista 2005, S94
* Sveriges Skeppslista 2006, S98
  Byggd 1903
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 252
  Registernr 5609
  Fartygstyp Ångfärja
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SFMG, numera SFE 2756
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 15,55 meter 15,55 meter
  Största bredd 4,46 meter 4,46 meter
  Djupgående - 1,60 meter
  Brt/Nrt - 46/23
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin -
  Effekt 40 hk, 29 kW -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1903 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Sexan till Nya Ångslups AB Smedsudden, Stockholm. Trafik på linjen Mariahissen, Södermalm - Klara Strand, Tegelbacken.
  1913-05-01 Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm och omdöpt till Mälaren 3.
  1950 Upplagd vid Djurgårdsvarvet.
  1968 Såld till en privatperson i Norrhammar. Färjan är nu i uselt skick.
  ? Såld till Ingemar Lantz, Stockholm.
  1973 Såld till fru Marianne Broms, Stockholm för 15.000 SEK.
  1973-06-13 Såld till tre medlemmar i Stiftelsen Skärgårdsbåten med Gunnar Friberg i spetsen. Den 4 oktober bogseras hon till Kummelnäs varv där hennes skrov plastas och målas. Sedan lånas hon ut till Ångfartygs AB Strömma Kanal för att användas som förrådslokal vid Klara Mälarstrand.
  1982-07-15 Bogseras över till Riddarholmen där hennes 2-cylindriga compoundmaskin lyfts ur. Bogseras sedan tillbaka till Klara Mälarstrand av arbetsbåten Mia.
  1984 Överlämnas till Stiftelsen Skärgårdsbåten och deras bolag Ångslups AB Djurgården. Upplagd på Beckholmen.
  1984-07-04 Lyfts upp på land vid Lumakajen, Hammarbyhamnen av pontonkranen Lodbrok. Hennes skorsten hamnar på taket på Strömma Kanalbolagets biljettkiosk vid Stadshusbron.
  1987-09-28 Lyfts åter i vattnet av pontonkranen Lodbrok och bogseras till Beckholmsdockan.
  1987-11-14 Torrsatt och skrovarbeten påbörjade.
  1988 Ultraljudsmätning av skrovet och fortsatta skrovarbeten. Skrovet och balkarna visar sig dock vara svårt rostangripna.
  1991-10-02 Lyfts upp på land inom varvsområdet.
  1993 Ångslups AB Djurgården byter namn till Stockholms Ångslups AB.
  2019-01-22 Överförd till båtregistret med signal SFE 2756.
Tillbaka till Nya Ångslups AB Smedsudden
Tillbaka till Stockholms Ångslups AB
Tillbaka till Ångslups AB Djurgården
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.