Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Silverfjord
Vesleø II i Skjærhalden, Norge 2013-07-08
Vesleø II i Skjærhalden, Norge 2013-07-08
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1980
  Varv Marinteknik verkstads AB, Öregrund
  Varvsnummer B43
  Registernr 12715
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 7922867
  Signal SIKH, numera norsk signal LJCU
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 33,05 meter 33,50 meter
  Största bredd 6,71 meter 6,90 meter
  Djupgående 1,30 meter 1,30 meter
  Brt/Nrt 214/132 189/81
  Maskineri 2 x Scania DSI 14 2 x Volvo Penta D12 550
  Effekt 794 hk, 584 kW 900 hk, 662 kW
  Toppfart 19 knop 20 knop
  Kapacitet 343 passagerare 150 passagerare
  Historik
  1978-06-20 Beställd av Kent Krusell Fartygsservice AB, Stockholm.
  1979-09-17 Levererad av Marinteknik verkstads AB som Silverfjord till Kent Krusell Fartygsservice AB, Stockholm. Hemort Stockholm. Signal SIKH. Uthyrd till Rederi AB Silvia, Landskrona för trafik i Öresund.
  1980-06-01 Insatt i trafik på traden Landskrona - Köpenhamn (Nyhavn). Trafiken avslutas 18 augusti.
  1981 Uthyrd under sommaren till Bo-Line, Rolf Bohlin, Luleå. Trafik på traden Luleå - Kemi, Finland.
  1981-07-05 Grundstöter i dimma sent på kvällen strax utanför Luleå med 78 passagerare ombord vid färd från Kemi mot Luleå. Vid grundstötningen skadas rodret och propellern. Bogseras in till Luleå av en lotsbåt.
  1984 Uthyrd sommartid till AB Kostertrafik, Strömstad fram till 1988. Trafik på traden Strömstad - Kosteröarna.
  1989 Uthyrd till Skärgårdscruise i Strömstad AB, Strömstad. Trafik på traden Strömstad - Kosteröarna.
  1990-04-30 Uthyrd under sommaren till Rederi AB Havsvinden, Stockholm. Trafik på traden Stockholm (Kungsholms torg) - Södertälje - Oaxen - Tullgarn - Trosa.
  1991-04-17 Uthyrd under sommaren till City Jet Line AB, Vaxholm, Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Grinda - Sollenkroka - Möja - Sandhamn.
  1991-09-30 Åter till ägaren.
  1993 Trafik på traden Strömstad - Fredriksstad.
  1994-05 Såld till Insel- & Hafenreederi, Kurt Buchholtz, Ueckermünde, Tyskland för 5,768 milj SEK och omdöpt till Usdom Express. Ny hemort Ueckermünde.
  1996 Såld till Frank Rijf, Harlingen, Nederländerna och omdöpt till Noordster. Trafik på traden Harlingen - Terschelling samt sälsafari.
  1998-03 Såld till A/S Hvaler Båt og Fergeselskap, Norge för 1,0 milj DEM och omdöpt till Vesleø II. Norsk signal LJCU. Ombyggd vid Engelsviken Snekkerverksted A/S. Upprustad med bland annat ny inredning. Ombyggnadskostnad ca. 400.000 NOK. Certifikat för 110 passagerare, senare ökat till 146. Trafik på traden Fredrikstad - Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad.
  2001-07 Såld till Vesleø A/S, Greåker. Hemort Fredrikstad.
  2003-02 Såld till Hvaler Fjordcruise A/S, Skjærhalden, Norge för 4,4 milj NOK. Hemort Fredrikstad. Trafik på traden Skjærhalden - Strömstad.
  2005-01 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Volvo Penta D12 550, 900 hk, 662 kW, installeras vid Smögenvarvet i Smögen AB, Smögen. Effekten reducerad med sammanlagt 200 hk, 147 kW, för att slippa krav på maskinist ombord.
  2006-03 Såld till BFTF Eindom AS, Skjærhalden, Norge. Hemort Fredrikstad. Uthyrd till Hvaler Fjordcruise A/S för trafik på traden Skjærhalden - Strömstad.
  2011-01-01 Såld till Kust Event Strömstad AB, Strömstad. Registreras på Nadir Hvaler Fjordcruise A/S, Skjærhalden, Norge. Fortsatt trafik på traden Skjærhalden - Strömstad samt charter.
Tillbaka till Kent Krusell Fartygsservice AB
Tillbaka till AB Kostertrafik
Tillbaka till Skärgårdscruise i Strömstad AB
Tillbaka till Rederi AB Havsvinden
Tillbaka till City Jet Line AB
Tillbaka till Kust Event Strömstad AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.