Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Skagul
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Båtologen 4/1999, S204
  Byggd 1960
  Varv AB Hammarbyverken, Stockholm
  Varvsnummer 44
  Registernr 17634
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 8634508
  Signal Finsk signal OJIT, numera SBLV
  Systerfartyg Sleipner
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 33,77 meter 35,32 meter
  Största bredd 8,52 meter 8,60 meter
  Djupgående 2,94 meter -
  Brt/Nrt 202/61 -
  Maskineri 4 x Volvo Penta -
  Effekt - 1.000 hk, 736 kW
  Toppfart 12 knop -
  Kapacitet - 12 passagerare
  Historik
  1960 Levererad av AB Hammarbyverken som Skagul till Kungliga Marinförvaltningen, Stockholm. Persontransportfärja. Militär beteckning A333.
  1998-06-30 Såld till Bror Husell, Mariehamn, Åland för 410.000 SEK och omdöpt till Lotta II. Finsk signal OJIT. Trafik för Ålandstrafiken på leden Svinö - Föglö.
  2004 Uthyrd till AS Kihnu Veeteed, Estland. Trafik på leden Rohuküla - Vormsi.
  2005-08-31 Såld till Ansgar AB, Mariehamn för 100.000 EUR.
  2012-11 Såld till Nordic Jetline Finland Oy (Nordic Coast Line), Borgå, Finland och omdöpt till Nordic Duck. Trafik i Pargas skärgård.
  2013-10-05 Grundstöter kl. 10.53 på en sandbank öster om ön Pensar med fyra passagerare ombord. Passagerarna evakueras in till Pensar med en mindre båt. Fartyget kan efter en stund ta sig loss för egen maskin och kör sedan till Granvik där dykare undersöker skrovet. Då inga skador uppkommit vid incidenten kan fartyget återgå i trafik.
  2019-05-22 Såld till Amfimarin AB, Saltsjö-Duvnäs och omdöpt till Biancka. Ny hemort Nacka.
Tillbaka till Amfimarin AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1695 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.