Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Skärgården
Waxholm III utanför Blockhusudden, Stockholm 2008-06-03
Waxholm III utanför Blockhusudden, Stockholm 2008-06-03
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1903
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm
  Varvsnummer 303
  Registernr 4170
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Stål
  IMO nummer -
  Signal JNHL, numera SHDM
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 35,96 meter 37,27 meter
  Största bredd 6,82 meter 6,88 meter
  Djupgående 2,60 meter 2,70 meter
  Brt/Nrt 233/151 281/178
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin 1 x Caterpillar 3508 TA
  Effekt 388 hk, 285 kW 715 hk, 526 kW
  Toppfart 13 knop 13 knop
  Kapacitet 432 passagerare 290 passagerare
  Historik
  1903-05-20 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstads AB som Skärgården till Ångbåts AB Skärgården, Norrköping. Hemort Norrköping. Byggnadskostnad 120.000 SEK. Trafik på traden Norrköping - Gryt - Valdemarsvik.
  1908-03-14 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 130.000 SEK och omdöpt till Waxholm III. Ny hemort Vaxholm.
  1908-05-28 Insatt i trafik på traden Stockholm (Södra Blasieholmshamnen) - Stegesund - Blidösundet - Norrsund.
  1909-05 Ombyggd vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm. Överbyggnaden förlängs både förut och akterut och livbåtarna flyttas upp på taket. En större matsal skapas på övre däck.
  1919-08-28 Kolliderar ca. kl. 23.00 med segelyachten Hervor på Norra Vaxholmsfjärden. Hervor, som deltar i Segelsällskapet Vikingarnes distanssegling från Lidingöbro värdshus till Lindalssundet, klyvs nästan mitt itu men blir hängande på Waxholm III:s stäv tills ångaren hinner stanna. Yachten håller sig flytande och de ombordvarande kan räddas och yachten bogseras in till land.
  1910-07 Fartygets trad förlängs vissa dagar till Arholma.
  1911-04-17 Vid utbackning från Tjockö skrapar ångaren mot botten så att propellern ramlar av. Man lyckas ta sig tillbaka till bryggan och ringa till Stockholm, som skickar ut ångfartyget Rex från Norrtälje för att ersätta fartyget. Waxholm III bogseras till Bergsunds Mekaniska Verkstads AB, Stockholm för reparation.
  1912 Vissa turer förlängs till Grisslehamn via Väddö kanal.
  1914-07-04 Kolliderar ca. kl. 16.30 med ångfartyget Sandhamns Express utanför Karlsudd, söder om Vaxholm. Waxholm III, som tvingas välja för en segelbåt, kör mot babords sida på Sandhamns Express, som får en stor buckla midskepps samt fyra fönster krossade. De båda ångarna kan efter incidenten fortsätta sina färder men Sandhamns Express körs dagen efter till varv för reparation.
  1919 Turerna till Grisslehamn förlängs till Öregrund.
  1922-04-30 Grundstöter ca. kl. 20.00 i tät dimma utanför Östanå vid färd från Öregrund mot Stockholm och får en läcka i förrummet. Man tätar läckan provisoriskt och går vidare mot Stockholm. Man beslutar dock att stanna vid Finnbryggan i Kodjupet, norr om Vaxholm, under natten med fören fast på sandbotten. Tidigt morgonen efter hämtas passagerarna av ångfartyget William Lindberg och Waxholm III bogseras därefter till varv i Stockholm för reparation.
  1936-04 Ombyggd. Större fönster i akterdäcket samt ny inredning.
  1936-11-03 Grundstöter ca. kl. 21.45 på Östhammarsfjärden strax före ankomsten till Östhammar. Man lyckas efter någon timme ta sig loss från grundet och fortsätta in till Östhammars brygga. Fartyget fick inga skodor vid incidenten som tros berott på att befälhavaren missat en överensfyr på grund av ljuset från staden.
  1941 Uthyrd till Marinförvaltningen för militärtransporter. Stationerad vid Vaxholms fästning.
  1945-06-17 Återkommer till Waxholms Nya Ångfartygs AB och sätts in som extrabåt på Husaröleden och till Möja.
  1946 Återgår till sin gamla trad till Blidösundet.
  1946-05-14 Grundstöter på kvällen i tät dimma vid Kalvskär i Lidöfjärden på väg från Arholma mot Stockholm på en extra godstur. Tar sig loss dagen efter för egen maskin och kan fortsätta färden utan skador.
  1947 Flyttar till traden Stockholm - Furusund - Sterbsnäs.
  1949 Flyttar till traden Stockholm - Öregrund.
  1951 Extrabåt och rundtursbåt.
  1953-08 Deltar vid inspelningen av långfilmen "En skärgårdsnatt" med bland annat Ingrid Thulin, Bengt Logardt, Öllegård Wellton och Bengt Blomgren. Filmen spelas in bland annat vid Nyckelviken och Erstaviksbadet, Nacka och Slussen, Stockholm. Filmen har Sverigepremiär 26 december 1953.
  1962 Upplagd vid kaj i Stockholm. Senare flyttad till Högmarsö.
  1964-09-12 Såld till Sjögrillen Vaxholm III:an AB (Kurt Sigfrid Karlsson), Vaxholm. Ombyggd vid Finnboda varv AB, Nacka. Ångpannan och maskinen tas ur. Huvuddäcket sänks för att uppfylla kraven på takhöjd i ett restaurangkök. Ny inredning.
  1965-07 Upplagd vid Ekudden bredvid färjeläget i Vaxholm som café och bar med namnet "Matvraket".
  1990 Såld till Vaxholm III AB, Vaxholm. Fortsatt upplagd i Vaxholm som restaurang.
  1991-04-28 Såld på auktion till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm för 2,06 milj SEK. Ny hemort Stockholm. Under auktionen blir man tvungen att ta en timme paus för att reda ut vem som egentligen är fartygets ägare.
  1991-05-15 Bogseras från Vaxholm till Mälarvarvet, Stockholm av bogserarna Hermes och Otto. Vid Hammarbyslussen möter man s/s Blidösund. Då alla de andra fartyg man mött hälsat, så är Blidösund det enda som inte gör det. Det var som om minnen från Blidökriget åter blossat upp hos det gamla ångfartyget.
  1992 Bore Line AB går in som delägare inför den kostsamma restuareringen.
  1992-12-29 Bogsering från Stockholm till Tjörnvarvet, Rönnäng påbörjad sedan man fäst telefonstolpar tvärskepps för att göra skrovet styvt och detta efter att Sjöfartsverket ställt sig skeptiska till att bogsera ett utdömt vrak med tanke på dess dåliga stabilitet och vridstyvhet. Bogseringen utförs av den hondurasflaggade bogseraren Junior.
  1993-01-01 Ankommer till Tjörnvarvet, Rönnäng.
  1993 Ombyggd, renoverad och motoriserad vid Tjörnvarvet, Rönnäng till en totalkostnad av ca 13,5 milj SEK. Ny huvudmaskin, av fabrikat Caterpillar 3508 TA, 715 hk, 526 kW, installeras.
  1994-04-15 Återleverans från Tjörnvarvet, Rönnäng. På hemresan stannar man till i Göteborg, Kalmar, Västervik, Norrköping och Nyköping för att visa upp fartyget.
  1994-04-25 Premiärtur med 140 inbjudna gäster. Med avgång från Dalarö kl. 09.30 via Kymmendö, Nämdö, Runmarö, Gällnö går resan till Vaxholm där Östanå I, Gustafsberg VII och Cinderella möter upp för att eskortera det nya fartyget till Stockholm. I samband med ankomsten kl. 16.30 förklarar den specialinbjudna Sven-Bertil Taube fartyget återinvigt genom att från babords bryggvinge hissa Strömmas flagg.
  1994 Insatt i trafik i Stockholms skärgård med det nyintroducerade "Tusen öars kryssning" med besök på bland annat Kymmendö, Bullerö, Sandhamn och Vaxholm.
  1999-01-01 Såld till Bore Lines AB, Stockholm i samband med att Bore Lines AB övertar Ångfartygs AB Strömma Kanal. Bore Lines AB byter sedan namn till Strömma Turism & Sjöfart AB, Stockholm.
  2005-07-16 När fartyget skall lägga till i Sandhamn på eftermiddagen får befälhavaren inte backmanöver och istället för att köra in i ångbåtsbryggan väljer man att sätta fartyget bland de mindre bryggorna bredvid. Ingen av de ca 30 passagerarna ombord skadas, däremot uppkommer mindre skador på bryggor och båtar. Tas ur trafik för teknisk inspektion.
  2005-07-21 Åter i trafik.
  2013-06-08 Deltar vid HKH Prinsessan Madeleine och Christopher O'Neills bröllop genom att transportera bröllopsgäster från Riddarholmskajen, Stockholm till Drottningholms slott.
  2019-07-02 Grundstöter kl. 16.00 utanför Gatan, Runmarö vid färd mot Sandhamn på "Tusen öarns kryssning". Fartyget får en spricka i skrovet och börjar ta in vatten. Går för egen maskin till Stavsnäs där passagerarna får gå av. Bogseras dagen efter av bogserbåten Leif till Tenö Varv AB, Vaxholmn för reparation.
  2019-07-09 Åter i trafik.
Tillbaka till Ångbåts AB Skärgården
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Strömma Turism & Sjöfart AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1737 fartyg, 1005 rederier och 125 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.