Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Skärgårdsbussen I
Slandö i Mälarhamnen, Södertälje 1967-07-31
Slandö i Mälarhamnen, Södertälje 1967-07-31
Foto: Christer Samuelsson
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Källa 1
* Källa 2
  Byggd 1939
  Varv Rosättra Båtvarv, Norrtälje
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal -
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 14,70 meter -
  Största bredd 3,40 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1939 Levererad av Rosättra Båtvarv som Skärgårdsbussen I till Skärgårdsbussen AB, Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Linanäs (Ljusterö).
  1942-01-24 Såld till grosshandlare Lars A. Dahlgren för 55.000 kr.
  1942-07 Såld till Tyska marinen i Norge för 62.000 riksmark (104.000 SEK) och omdöpt till Morild.
  1949-02-21 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 55.000 NOK och omdöpt till Tenö.
  1951-06-30 Kör kl 23:20 upp på land 100 m väster om Hasseludden under en blindtur. Incidenten inträffade på grund av att befälhavaren var trött. Han hade börjat kl 05:30 på morgonen med en posttur.
  1951 Såld till Södertälje efter haveriet. Reparerad och omdöpt till Slandö. Trafik till en fackföreningsanläggning på ön Slandö i Mälaren.
Tillbaka till Skärgårdsbussen AB
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1692 fartyg, 969 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.