Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Snarveien
Kosterbris vid Killingholmen, Strömstad 2022-08-08
Kosterbris vid Killingholmen, Strömstad 2022-08-08
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Båtologen 6/2015, S377
* Skärgårdsredaren 2/2018, S46
* Sveriges Skeppslista 2017, S92
  Byggd 2005
  Varv Oma Baatbyggeri A/S, Stord, Norge
  Varvsnummer 521
  Registernr 17353
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Aluminium
  IMO nummer 9358747
  Signal LNQE, numera svensk signal SDYZ
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 25,75 meter 25,75 meter
  Största bredd 9,01 meter 9,01 meter
  Djupgående 1,47 meter 1,47 meter
  Brt/Nrt 232/81 232/81
  Maskineri 2 x Scania DI 16 2 x Scania DI 16M
  Effekt 1.496 hk, 1.100 kW 1.200 hk, 882 kW
  Toppfart 27 knop 20 knop
  Kapacitet 181 passagerare 270 passagerare
  Historik
  2005-06-28 Levererad av Oma Baatbyggeri A/S som Snarveien till Bergen-Norhordaland Rutelag A/S, Bergen, Norge. Norsk signal LNQE. Trafik på traden Bergen - Kleppestø, Askøy.
  2005-07-01 Döpt vid en cermoni vid Kleppestø, Askøy.
  2005-07-04 Premiärtur.
  2015-06-24 Såld till Koster Marin AB, Sydkoster och omdöpt till Kosterbris. Trafik på traden Strömstad - Kosteröarna.
  2017 Nya huvudmaskiner, av fabrikat Scania DI 16M, 1.200 hk, 882 kW, installeras.
Tillbaka till Koster Marin AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1736 fartyg, 1004 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Sunnan
Blidösundsbolaget AB

m/s Sunnan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes vid Marimatic AB i Östhammar 1968 för Waxholms Ångfartygs AB där hon sätts i trafik i Stockholms skärgård. Säljs 1993 till Motena AB och döps om till Saltarö. 2017 säljs fartyget till Blidösundsbolaget AB. Sedan 2018 gör hon god tjänst på traden Klara Mälarstrand – Tappström för SL under vår och höst. Sommartid trafikeras Nordsydlinjen. 2024 genomgick hon en ombyggnad av övre däck för att möjliggöra ordentliga besättningshytter.