Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Söderhamn II
Ingen bild

  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Båtologen 1/2013, S40-41
* Svensk Kustsjöfart 1840-1940, S256
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S186
  Byggd 1872
  Varv Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm
  Varvsnummer 103
  Registernr 2584
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal HBST, senare JFRH
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 49,72 meter -
  Största bredd 7,65 meter -
  Djupgående 3,54 meter -
  Brt/Nrt 513/364 -
  Maskineri 1 x Bergsund ångmaskin -
  Effekt - -
  Toppfart - -
  Kapacitet - -
  Historik
  1872 Levererad av Bergsunds Mekaniska Verkstad som Söderhamn II till Söderhamns Ångfartygsbolag No 2, Söderhamn. Trafik på traden Stockholm - Söderhamn.
  1877-05-05 Övertas genom fusion av Söderhamns Nya Ångfartygs AB (Joh. Brolin & Son), Söderhamn.
  1879-11 Grundstöter.
  1880-04 Bärgas och har då stora skrovskador.
  1880-05 Bogseras till Stockholm för reparation. Reparationen klar i september.
  1881 Såld till Ångfartygs AB Trafik (Firma Åkerson, Anderson & Co), Gävle och omdöpt till Söderhamn.
  1881-06-25 Insatt i trafik på traden Stockholm - Gävle - Sundsvall.
  1895-04 Såld till Ångfartygs AB Gefleborg, Gävle och omdöpt till Oscar II. Ombyggd vid Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm. Ny ångmaskin, tillverkad vid AB Gefle Verkstäder, 400 hk, 294 kW, installeras. Trafik på traden Stockholm - Söderhamn - Hudiksvall - Sundsvall - Luleå.
  1896-07-30 Överförd via fusion till Ångfartygs AB Södra Norrland (Gustaf Holmström), Gävle. Fortsatt trafik på samma trad.
  1899 Traden kortas till Stockholm - Sundsvall.
  1915-04-07 Såld till Stockholms Rederi AB Svea, Stockholm.
  1920 Traden ändras till Stockholm - Öregrund - Sandarne - Söderhamn - Hudiksvall.
  1930 Upplagd efter säsongen.
  1931-12-24 Såld till Sixten Bloms Järnvaru AB, Stockholm för 1.375 kr för skrotning.
  1932-10 Maskin och panna tas ur och fartyget skärs ner till pråm. Omdöpt till Strömdalen.
  1962-03-07 Upplagd som skrotupplag vid Söråkers fabriker, Sundsvall.
  1963-07-18 Såld till Firma Skrot & Avfallsprodukter (Torsten Johannisson), Göteborg för 18.000 SEK för skrotning. Pråmen skrotas inte utan hyrs ut till Danmark för att användas som lager.
  1965-10-25 Såld till Chr. Løgstrup, Randers, Danmark för 13.000 DKK. Skrotas kort därefter.
Tillbaka till Ångfartygs AB Trafik
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1697 fartyg, 973 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Seskarö
Kungliga Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen

m/s Seskaro Foto: Okänd

Fartyget byggdes 1954 vid AB Hammarbyverket i Stockholm för Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen för trafik på leden Revässaari - Seskarö i Haparanda kommun. Får 1956 nytt namn i Färja 63/66, men fortsätter i trafik på leden ända fram till 1983 då hon säljs till Umeå skärgård och får nuvarande namn Vidar III. Sedan 1991 ägs hon av Norrbyskärsfärjan AB i Norrbyn.