Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Söderköping
Söderköping i Göta kanal
Söderköping i Göta kanal
Foto: Vykort
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Skipet 3/1992, S56
  Byggd 1897
  Varv Kristinehamns Mekaniska Verkstad, Kristinehamn
  Varvsnummer 35
  Registernr 3191
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JHPK, norsk LJDW, senare LEVV
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 21,48 meter -
  Största bredd 4,42 meter -
  Djupgående 1,83 meter -
  Brt/Nrt 65/43 47/21
  Maskineri 1 x Karlstad MV ångmaskin -
  Effekt 65 hk, 48 kW -
  Toppfart 10 knop -
  Kapacitet 75 passagerare -
  Historik
  1897 Levererad av Kristinehamns Mekaniska Verkstad som Söderköping till Ångbåts AB Söderköping, Söderköping. Trafik på Göta kanal, traden Söderköping - Gryt.
  1918 Ombyggd i Söderköpings docka. Överbyggnaden ombyggd. Generator för elektriskt ljus installeras. Nytt tonnage 71 brt.
  1928-02 Såld till Ångfartygs AB Söderköping - Skärgården, Söderköping.
  1929 Upplagd för försäljning.
  1930-03 Såld till Fredrikstad-Hvaler Dampskibsselskab A/S, Fredrikstad, Norge för 15.000 kr och omdöpt till Skjærhalden. Ombyggd vid Glommens mekaniske verksted, Fredrikstad för 11.195 NOK. Nytt tonnage 67 brt, 24 nrt.
  1930-06-19 Insatt i trafik på traden Fredrikstad - Hvaler med certifikat för 132 passagerare.
  1935-09-03 Kolliderar med s/s Kong Ring. Får 600 NOK i ersättning för skadorna.
  1942-09-25 Beslagtagen av den Tyska ockupationsmakten. Trafik som transportfartyg från Oscarsborgs Festning till Oslo och Drøbak.
  1943 Skrovet underkänt i en kontroll. Runt 15 skrovplåtar måste bytas ut innan nytt passagerarcertifikat kan utfärdas. Dett görs inte utan man fortsätter trafiken utan certifikat.
  1944-03-17 Fartyget återlämnas till rederiet. Läggs upp.
  1945-01-08 Såld till Ole Johannesen, Fredrikstad för 10.000 NOK.
  1945-03-20 Omdöpt till Jojo. Ombyggd till fraktfartyg för oljefat. Nytt tonnage 48 brt, 21 nrt. Motoriserad. Trafik i Oslo hamn.
  1946 Såld till Einar Jacobsen, Oslo.
  1947 Såld till Norsk Tankanlæg A/S, Oslo. Stationerad i Fagerstrand, Nesodden.
  1956 Omdöpt till BP 2.
  1966 Såld till Sverre Brendø, Florø.
  1969 Omdöpt till Gjeitholm. Ombyggd. Nytt tonnage 47 brt, 21 nrt.
  1973 Såld till Ingvald Emil Sæle, Blomvågen. Registrerad i Bergen.
  1992-05-18 Avregisterad ut skeppsregistret. Troligen kondemnerad på 1980-talet.
Tillbaka till Ångbåts AB Söderköping
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.