Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sola III
Sola III i Hynboholm 2015-07-29
Sola III i Hynboholm 2015-07-29
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Redaren 1/1991, S12
* Sveriges Skeppslista 1981, S126 Rederi AB Sola
* Sveriges Skeppslista 1989, S156 Rederi AB Sola
* Sveriges Skeppslista 1992, S186 Rederi AB Sola
* Sveriges Skeppslista 1997, S226 KATAB
* Sveriges Skeppslista 1998, S232 KATAB
* Sveriges Skeppslista 2001, S264 Solabåten
* Sveriges Skeppslista 2005, S298 Solabåten
* Sveriges Skeppslista 2006, S308 Solabåten

* Före 2008: 1 x Ford 2715-E, 113 hk, 83 kW
  Byggd 1950
  Varv Svenssons & Dahlströms Båtvarv, Karlstad
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SFB 6518
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 16,45 meter 16,45 meter
  Största bredd 3,75 meter 3,75 meter
  Djupgående - 1,80 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - 1 x Volvo Penta D6
  Effekt - 280 hk, 206 kW
  Toppfart - 15 knop
  Kapacitet - 60 passagerare
  Historik
  1950 Levererad av Svenssons & Dahlströms Båtvarv som Sola III till Rederibolaget Sola, Karlstad. Sightseeingtrafik i Karlstad.
  1967 Såld till Sigvard Olsson, Karlstad.
  1987 Såld till Rederi AB Sola, Karlstad.
  1992 Såld till KATAB i Värmland AB, Karlstad. Trafik för Sola-Båten Rederi AB, Karlstad.
  2000 Såld till Sola-Båten Rederi AB, Karlstad.
  2008 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D6, 280 hk, 206 kW, installeras.
  2021-01 Såld till Karlstads Sjötrafik AB, Karlstad.
Tillbaka till Sola-Båten Rederi AB
Tillbaka till Karlstads Sjötrafik AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1678 fartyg, 937 rederier och 117 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.