Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Sola III
Sola III vid Skeppsholmsbron, Stockholm 2024-05-25
Sola III vid Skeppsholmsbron, Stockholm 2024-05-25
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1950
  Varv Svenssons & Dahlströms Båtvarv, Karlstad
  Varvsnummer -
  Registernr -
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Trä
  IMO nummer -
  Signal SFB 6518
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 16,45 meter 16,45 meter
  Största bredd 3,75 meter 3,75 meter
  Djupgående - 1,80 meter
  Brt/Nrt - -
  Maskineri - 1 x Volvo Penta D6
  Effekt - 113 hk, 83 kW
  Toppfart - 15 knop
  Kapacitet - 73 passagerare
  Historik
  1950 Levererad av Svenssons & Dahlströms Båtvarv som Sola III till Rederibolaget Sola, Karlstad. Hemort Karlstad. Sightseeingtrafik i Karlstad.
  1967 Såld till Sigvard Olsson, Karlstad.
  1987 Såld till Rederi AB Sola, Karlstad.
  1992 Såld till KATAB i Värmland AB, Karlstad. Trafik för Sola-Båten Rederi AB, Karlstad.
  2000 Såld till Sola-Båten Rederi AB, Karlstad.
  2008 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D6, 113 hk, 83 kW, installeras.
  2020-05 Såld till Karlstads Sjötrafik AB, Hammarö. Ny hemort Hammarö. En totalrenovering påbörjas.
  2023-03 Karlstads Sjötrafik AB byter namn till Skeppa Rederi AB, Hammarö.
  2023-05 Insatt i båtbusstrafik i Karlstad.
  2024-05-24 Insatt i sightseeingtrafik i Stockholms hamn, traden Djurgården runt med start vid Logårdstrappan, Skeppsbron.
Tillbaka till Sola-Båten Rederi AB
Tillbaka till Karlstads Sjötrafik AB
Tillbaka till Skeppa Rederi AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1735 fartyg, 1002 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Venus
Trafikverket Färjerederi

m/s Venus Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 2003 vid Uudenkaupungin Työvene OY efter att skrovet levererats från Riga Shipyard i Lettland. Till en början sätts färjan i trafik på Ljusteröleden för att tidigt 2007 flyttas till Gullmarsleden för att förstärka leden sedan E6:an rasat. Hon blir kvar på västkusten och trafikerar bl a leden Kollhättan - Svanesund innan hon flyttas tillbaka till östkusten och nu är i trafik på Ekeröleden, mellan Slagsta - Jungfrusund.