Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Speedo I
Glenn vid Lilla Bommen, Göteborg 2014-07-05
Glenn vid Lilla Bommen, Göteborg 2014-07-05
Foto: Krister Nilsson
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Båtologen 3/2014, S180
  Byggd 2000
  Varv Recherches & Travaux Maritimes Construction, Kanada
  Varvsnummer 10
  Registernr 15381
  Fartygstyp Motorfartyg
  Material Plast
  IMO nummer -
  Signal SLXA
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 13,82 meter 13,82 meter
  Största bredd 4,24 meter 4,24 meter
  Djupgående 0,80 meter 0,80 meter
  Brt/Nrt 23/6 23/6
  Maskineri 2 x Volvo Penta TAMD74 EDC 2 x Volvo Penta TAMD74 EDC
  Effekt 900 hk, 662 kW 900 hk, 662 kW
  Toppfart 35 knop 35 knop
  Kapacitet 48 passagerare 48 passagerare
  Historik
  2000 Levererad av Recherches & Travaux Maritimes Construction som Speedo I till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.
  2000-09-28 Grundstöter kraftigt vid 22.30-tiden då man kör rakt upp på ön Delö i Stockholms mellersta skärgård. Orsaken till olyckan var felnavigering.
  2011 Ny styrbords huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TAMD74 EDC, 450 hk, 330 kW, installeras vid Rindö Marine AB. Babordsmaskin renoveras efter ca 6.500 gångtimmar.
  2014-04 Flyttas till Strömma Skärgårdsbåtar, Göteborg och omdöpt till Glenn. Drift och bemanning Två Skeppare AB, Skärhamn. Trafik på Stora Skärgårdsturen, traden Lilla Bommen - Vinga.
  2018-08-28 Såld till Drevernos Uostas, Dreverna, Litauen och omdöpt till Benas. Trafik på traden Dreverna - Juodkrante.
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Strömma Skärgårdsbåtar
Tillbaka till Två Skeppare AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1674 fartyg, 928 rederier och 114 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Stockholms Ström 2
Rederi Stockholms Ström

m/s Stockholms Ström 2 Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1894 vid William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Saltsjöbaden 3. Efter ett långt liv som hamnfärja under olika namn säljs hon 1981 och hamnar i Vaxholm under namnet Badholmen 1. Fem år senare, 1986, är hon åter på Strömmen och får det passande namnet Stockholms Ström 2. Allt sedan dess har hon vart trogen traden Slussen - Fjäderholmarna, stockholmarnas närmaste skärgårdsö.