Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Stockholm
Ingen bild

  Fartygsfakta    
  Byggd 1850
  Varv Motala Warf, Norrköping
  Varvsnummer 29
  Registernr 1690
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal Dansk signal NPCT, senare svensk HKQV
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,10 meter -
  Största bredd 6,40 meter -
  Djupgående - -
  Brt/Nrt 128/76 164/90
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Kockums ångmaskin
  Effekt 240 hk, 176 kW 150 hk, 110 kW
  Toppfart 8,6 knop -
  Kapacitet 265 passagerare -
  Historik
  1850-07 Levererad av Motala Warf som Stockholm till Ångbåts Bolaget Stockholm - Göteborg, Stockholm. Hemort Stockholm. Trafik på traden Stockholm - Göteborg via Göta kanal.
  1864-05 Insatt i trafik i Öresund, traden Malmö - Köpenhamn.
  1865-04-12 Såld (tillsammans med Amiral von Platen, Thunberg och Götheborg) till ingenjör William Lindberg, Stockholm för 120.000 rdr. Fortsatt trafik på traden Malmö - Köpenhamn.
  1866-03 Såld till Ångbåtsbolaget Stockholm & Thunberg, Malmö för 55.000 rdr. Ny hemort Malmö. Fortsatt trafik på traden Malmö - Köpenhamn.
  1870-05 Ångbåtsbolaget Stockholm & Thunberg byter namn till Ångbåtsbolaget Öresund, Malmö.
  1873-04 Ångbåtsbolaget Öresund ombildas till aktiebolag med namnet Ångfartygs AB Öresund, Malmö.
  1874-04-01 Inofficiellt övertagen av AS Dampskibsselskabet Kjøbenhavn - Malmö, Köpenhamn, Danmark.
  1874-04-22 Såld till Det Forenede Dampskib-Selskab (DFDS), Köpenhamn för 32.000 SEK. Ny hemort Köpenhamn. Dansk signal NPCT. Trafik på traderna Helsingborg - Helsingör och Malmö - Köpenhamn samt isbrytning och bogseringar i Öresund.
  1875-08 Ny ångmaskin, 150 hk, 110 kW, installeras vid Kockums Mekaniska Verkstads AB, Malmö. Nytt tonnage 137/79.
  1883 Ommätt. Tonnage 128/69
  1894-02-05 Såld till Per Andersson Berntsson, Smögen för 14.000 SEK och omdöpt till Jarl. Ny hemort Göteborg. Svensk signal HKQV. Ombyggd till lastångare vid Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB, Göteborg. Nytt tonnage 164/61.
  1894-10 Såld till Ångfartygs AB Jarl, Göteborg. Lasttrafik på Östersjön.
  1898-02 Såld till Ölands Nya Cement AB (Gustaf Abraham Granström), Stockholm för 20.000 SEK. Ny hemort Degerhamn. Transport av cement från Degerhamn.
  1900-05 Såld till Peter Belaieff's Nachfolger, S:t Petersburg, Ryssland och omdöpt till Umba. Ny hemort Archangelsk. Ombyggd till Bärgnings- och bogserångare vid Rosenviks varv, Stockholm före avfärd till Vita havet, Ryssland.
  1912 Finns inte lägre med i Lloyd's Register och Shipping.
Tillbaka till Ångbåts Bolaget Stockholm - Göteborg
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1729 fartyg, 997 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Symfoni
Seskarö Sea Charter AB

m/s Symfoni Foto: Patrik Nylin

Fartyget byggdes 1991 vid Hasse Westers mekaniska verkstad i Jordfall för Sten Engströms Sjöservice AB. Under tre sommarsäsonger går hon i trafik för Waxholmsbolaget och därutöver i chartertrafik. År 2000 säljs hon till Vaxholm och fyra år senare till Stocksund och Klart Skepp Vida AB. 2010 säljs hon till Royal Stockholm Cruise Line i Norrköping och fem år senare säljs hon till dess nuvarande ägare Seskarö Sea Charter AB i Luleå. Under ett par år från 2020 hyrs fartyget in sommartid av Blidösundsbolaget för trafik för Waxholmsbolaget på traden Nynäshamn - Sandhamn. I övrigt trafikerar hon Luleå skärgård.