Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Strängnäs Express
Storskär på N:a Vaxholmfjärden, Vaxholm 2001-08-15
Storskär på N:a Vaxholmfjärden, Vaxholm 2001-08-15
Foto: Patrik Nylin
Fler bilder
  Fartygsfakta    
  Byggd 1908
  Varv Lindholmens Verkstads AB, Göteborg
  Varvsnummer 399
  Registernr 4882
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Stål
  IMO nummer 5341813
  Signal JRCS, numera SGPD
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 36,98 meter 38,95 meter
  Största bredd 6,99 meter 7,02 meter
  Djupgående 3,00 meter 3,00 meter
  Brt/Nrt 324/210 256/102
  Maskineri 1 x Lindholmen ångmaskin 1 x Lindholmen ångmaskin
  Effekt 700 hk, 515 kW 560 hk, 412 kW
  Toppfart 14 knop 13 knop
  Kapacitet - 330 passagerare
  Historik
  1908-04-04 Sjösatt.
  1908-06-28 Levererad av Lindholmens Verkstads AB som Strängnäs Express till Strengnäs Nya Rederi AB, Strängnäs. Hemort Strängnäs. Byggkostnad 148.000 SEK (157.670 SEK med alla tilläggskostnader). Fartyget har vid leveransen ljusgrönt skrov.
  1908-07-01 Lämnar Göteborg för leveransresan runt kusten till Söder Mälarstrand, Stockholm, dit man anländer 5 juli strax före kl. 24.00. Under färden tvingas man uppsöka nödhamn i Visby på grund av hårt väder.
  1908-07-11 Insatt i trafik på traden Stockholm (Eiraplan, Norr Mälarstrand) - Stallarholmen - Strängnäs. Man avgår från Stockholm kl. 16.00 och är framme i Strängnäs tre timmar senare.
  1918-11-01 Såld till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm för 115.300 SEK. Ny hemort Stockholm. Fortsatt trafik på traden Stockholm - Strängnäs.
  1925-04-22 Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.
  1929-08-10 Kolliderar på förmiddagen med ångslupen Frigg öster om Långholmen vid ankomsten till Stockholm. Frigg, som är på väg från Smedsudden mot Varvsgatan, Söder Mälarstrand, stannar då färjeläget är upptaget. Ångslupen blir då påkörd av både Strängnäs Express och Nya Hillersjö som ligger sida vid sida bakom Frigg. Frigg kan efter kollisionen köras till Smedsuddsvarvet för kontroll av skadorna.
  1934-12-31 Såld till Kapten Gunnar Torslund, Stockholm för 125.000 SEK.
  1935-10-08 Såld till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm för 125.000 SEK.
  1939-04-26 Bogseras från Strängnäs till Stockholm. Upplagd i Stockholm.
  1939-12-05 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm för 110.000 SEK. Ny hemort Vaxholm.
  1940-05-30 Omdöpt till Storskär. Insatt på traderna Stockholm - Furusund - Marum - Backa och Stockholm - Furusund - Norrtälje.
  1940-07-04 Ommätt. Nytt tonnage 326/200.
  1943 Flyttas till traden Stockholm - Arholma.
  1944-10-08 Grundstöter ca. kl. 19.30 i regndimma vid Grönholmen utanför Vagnsunda, Yxlan vid färd från Furusund mot Stockholm med runt 100 passagerare ombord. Passagerarna evakureras ca. fem timmar senare till ångfartyget Sunnan för fortsatt färd till Stockholm. Storskär dras av grundet dagen efter av två bärgningsångare från Transportbolaget. Då dykarundersökningen visade att skrovet klarat sig bra sattes fartyget omedelbart i trafik.
  1950-07-22 Kolliderar ca. kl. 14.00 med ångfartyget Prins Gustaf i Nybroviken, Stockholm. Storskär, som just avslutat en vändning, stöter ihop med Prins Gustaf som får en del skador ovanför vattenlinjen. Orsak till olyckan är att ångfartyget Norrtelje, som också lämnar Nybrokajen, går mellan de båda fartygen och skymmer sikten för skepparna. Storskär klarar sig utan skador medan Prins Gustaf går till varv för reparation.
  1951-06-26 Grundstöter ca. kl. 06.00 i tät dimma utanför Arholma med rund tio passagerare ombord. Dras loss efter ca. två timmar av en lotskutter och kan därefter fortsätta färden till Stockholm.
  1951-07-08 En brand utbryter ombord ca. kl. 19.00 på Höggarnsfjärden utanför Lidingö vid färd från Arholma mot Stockholm med omkring 300 passagerare. Man lyckas efter en halvtimme släcka branden och kan därefter fortsätta färden in till Stockholm. Elden, som startade inne i skorstenen, beror på att man eldar med dåliga kol som avsätter tjära inne i rökgången. Väggpanelen i salongen blir brandskadad men byts ut dagen efter.
  1952-05 Oljeeldning installeras vid Västerviks Nya Varv AB, Västervik.
  1953-12-27 Grundstöter ca. kl. 19.00 i Finnhålet norr om Vaxholm vid färd från Blidö mot Stockholm med ca. 200 passagerare ombord. Tar sig loss för egen maskin och fortsätter sedan färden mot Vaxholm och Stockholm. En passagerare går upp till styrhytten för att fråga styrmannen vad som hänt. Han får då till svar; "Försök styra själv, så får ni se hur gott det är". Grundstötningen beror på låg vattennivå samt att både kaptenen och styrmannen är berusade. Ingen person skadas vid incidenten och inte heller fartyget får några skador.
  1954-11-14 Kolliderar på förmiddagen med sjöbussen Möja vid Karlsudds brygga, söder om Vaxholm. Möja, som har runt 50 passagerare ombord, får skador på överbyggnaden men kan efter kontroll fortsätta färden mot Vaxholm för att sedan tll varv på Tynningö för reparation.
  1956-07-10 Vid ankomst till Vaxholm kl. 11.30 kör man in i stäven på ångfartyget Express II som ligger vid kajen och släpper av passagerare. Vid kollisionen kläms dessutom passbåten Munin mellan de båda ångarna. Tre personer skadas lindrigt vid incidenten däribland en sexårig flicka ombord på Munin.
  1962-08-25 Grundstöter ca. kl. 20.30 i mörker och ösregn utanför Stora Ekholmen, söder om Vaxholm vid färd från Arholma mot Stockholm med ca. 40 passagerare ombord. Passagerarna evakueras en timme senare till passbåten Ran för fortsatt färd in till Stockholm. Orsak till grundstötningen är att man väjer för en större motorbåt utan lanternor. När man sedan ska återgå till rätt kurs förväxlar kaptenen ett upplyst fönster i en sommarstuga och Fårholmens fyr och kommer då helt ur kurs. Dras loss på morgonen dagen efter av Transportbolagets bogserbåtar Bull och Brita och kan efter det gå in till Stockholm för kontroll.
  1963 Trafikerar flera av traderna i norra och mellersta skärgården. Bland annat på Husarö- och Sandhamnstraderna som avbytarbåt för Norrskär och Waxholm.
  1964-09-03 Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Vaxholm för 120.000 SEK. Genomgår en grundlig reparation.
  1967-08-05 Får roderhaveri ca. kl.16.00 vid avgång från Laggarsviks brygga , Ljusterö. Man tappar styrförmångan och driver in i en brygga i närheten. Bogseras till Finnboda varv, Nacka för reparation. Ersätts av m/s Skarpö under reparationstiden.
  1973-07-16 Gör en resa på traden Stockholm - Strängnäs - Stockholm med artistnamnet "Strängnäs Express". På Södra Björkfjärden vid färd tillbaka mot Stockholm upptäcker man Mariefred som fått propellerproblem efter en grundstötning. Man går till undsättning och övertar Mariefreds 200 passagerare. Man bogserar även Mariefred mot Stockholm. Vid Slagsta möter Mälardrott upp och övertar bogseringen. Storskär fortsätter sedan sin färd mot Stadshuskajen i Stockholm.
  1975-11-06 Ångpannan lyfts ur av pontonkranen Lodbrok inför bytet vid Mälarvarvet, Stockholm.
  1976-03 Den nya ånpannan, tillverkad av Bröderna Bäckman, lyfts in. Kostnaden för pannbyter är ca. 1,1 milj SEK.
  1977-05-06 Havererar vid Grinda på inturen mot Stockholm från Husarö/Möja. Allvarliga valvsänkningar i två av pannans tre eldrör vilket gör att fartyget blir manöverodugligt. Fartyget ersätts av Waxholm tills reparationen är klar. Bildreportage
  1977-06 Åter i trafik till midsommar.
  1982-07-30 Kolliderar kl. 12.05 med Strömma Kanalbolagets sightseeingbåt Daphne utanför Nationalmuseum, Stockholm. Kollisionen sker när Storskär backar ut från kajplatsen vid Strömkajen samtidigt som Daphne kommer under Skeppsholmsbron från Nybroviken. Daphne kör in i aktern på Storskär.
  1988-07-27 Kör ikapp med ångfartyget Bohuslän från Stora Höggarn till Blockhusudden, en sträcka på 3.445 meter. Storskär vinner med en båtlängd.
  1994 Drift och bemanning övergår till Stockholms Sjötrafik AB.
  1996-07-29 Kolliderar kl. 18.05 med en mindre passagerarbåt när man backar ut från kajen i Vaxholm.
  1996-08-25 Vid anlöp av Strömkajen kl. 16.25 kör man rätt in i kajen. Sammanstötningen är så hård att ångpannan flyttar sig. Tas ur trafik i tre dagar för reparation.
  1998-05-23 Pannan havererar vid färd genom Ramsösund. Upplagd i väntan på pannbyte.
  1999-04 Pannbyte vid Oskarshamns varv AB, Oskarshamn. Den nya pannan är tillverkad av Novikat Oy, Åbo, Finland. Dessutom nytt trädäck och nya fönser i salongen.
  2004-05 Ombyggd vid Strömkajen. Ny front och ny inredning i styrhytten.
  2005-06-11 Uthyrd till Stiftelsen Skärgårdsbåten för en resa på traden Stockholm - Uppsala - Stockholm. Bildreportage
  2005-08-21 När fartyget lämnat Gåshaga brygga på Lidingö vid 18.30-tiden kolliderar man med en fritidsbåt som inom några minuter sjunker. De två ombord på fritidsbåten räddas av andra fritidsbåtar och förs med lindrigare skador in till Gåshaga för vidare transport till sjukhus. Orsaken till olyckan tros vara att fritidsbåtsskepparn är bländad av kvällssolen samt har brustit i uppmärksamhet. I Stockholms tingsrätt döms senare föraren av fritidsbåten till dagsböter på sammanlagt 20.000 SEK för att han brustit i uppmärksamhet på grund av alkoholpåverkan.
  2007-04-16 Drift och bemanning övergår till Blidösundsbolaget AB.
  2008-06-14 Gör en jubileumsresa på traden Stockholm - Stallarholmen - Strängnäs - Stallarholmen - Stockholm med artistnamnet "Strängnäs Express". Bildreportage
  2008-06-16 Blir K-märkt av Statens Maritima Museer.
  2008-08-09 När man lämnar Strömkajen kl. 18.30 backar man på sightseeingbåten Delfin IV som kommer ut under Skeppsholmsbron på en tomtur till Strömkajen. Ingen person skadas, men Delfin IV ådrar sig plåt- och fönsterskador på styrbordssidan. På Storskär syns bara färgavskrap och man kan fortsätta sin tur mot Ramsöberg.
  2016-04-18 Drift och bemanning övergår till TRSM Group 1 AB, Stockholm.
  2017-04-20 Drift och bemanning övergår till Rederi AB Faludden, Stockholm.
  2017-07-13 Får nytt passagerarcertifikat för 330 passagerare.
  2019-10-01 Drift och bemanning övergår till Blidösundsbolaget AB, Stockholm.
  2020 Upplagd under årets säsong på grund av coronapandemin.
  2024-05-15 Kolliderar kl. 20.42 med restaurangfartyget Vindhem i Halvkakssundet utanför Klippudden på Lidingö vid färd från Vaxholm in mot Stockholm. Storskär, som kör i 12 knop, ska passera babord om Vindhem och kommer då för nära och kör emot Vindhems babordssida. Båda fartygen kan, efter incidenten, fortsätta sina respektive färder. Ingen passagerare skadas vid incidenten men på Vindhem, som vid tillfället kör i 4 knop, krossas tre fönster. Vindhem repareras två dagar senare vid Tenö Varv AB, Vaxholm.
Tillbaka till Strengnäs Nya Rederi AB
Tillbaka till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja
Tillbaka till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren
Tillbaka till Gunnar Torslund
Tillbaka till Rederi AB Mälartrafik
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
Tillbaka till Waxholms Ångfartygs AB
Tillbaka till Stockholms Sjötrafik AB
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
Tillbaka till TRSM Group 1 AB
Tillbaka till Rederi AB Faludden
Tillbaka till Blidösundsbolaget AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1721 fartyg, 992 rederier och 124 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Östan
Blidösundsbolaget AB

m/s Östan Foto: Krister Nilsson

Fartyget byggdes 1969 vid Marinteknik verkstads AB i Östhammar för Waxholms Ångfartygs AB. I slutet av sommaren samma år sattes hon in i trafik på traden Stockholm - Vaxholm - Sandö brygga, Värmdö. Den 27 september 1992 gör fartyget sin sista tur för Waxholmsbolaget innan hon säljs till Koster och får namnet Kostervåg. Efter tre år på västkusten kommer hon åter till Stockholm och nu med namnet Södertörn och sätts åter i trafik för Waxholmsbolaget. 2018 säljs hon till Blidösundsbolaget och återfår sitt ursprungliga namn Östan och har sedan dess fortsatt i trafik för Waxholmsbolaget, främst på Möjatraden.