Navigering
Start



Båtregister

Rederier

Varv



Bildreportage

Forum

Länkar



Kontakt

Om sidan

Vanliga frågor

Efterlysningar

Uppdateringar

Strömma Kanal
Strömma Kanal 1934-09-05
Strömma Kanal 1934-09-05
Foto: Carl Gösta Jackson. Från Sjöhistoriska museets samling
Fler bilder
  Fartygsfakta     Informationskällor:
* Arkivmappen i Riksarkivet, Läst 2017-05-24 PN
* Skärgårdsbåt till sommarnöjet, 1965, S60, 69, 77, 88-89, 150
* Strömma Hembygdsförenings medlemsblad 21/1984, S
* Dagens Nyheter 1884-06-04
* Aftonbladet 1884-06-04
* Aftonbladet 1884-07-10
* Aftonbladet 1890-06-07
* Svenska Dagbladet 1890-06-09
* Dagens Nyheter 1892-07-15
* Aftonbladet 1892-07-15
* Atfonbladet 1894-11-28
* Dagens Nyheter 1894-11-28
* Svenska Dagbladet 1903-06-04
* Svenska Dagbladet 1909-05-26
* Svenska Dagbladet 1910-11-03
* Svenska Dagbladet 1933-01-07
* Svenska Dagbladet 1933-01-09
* Skärgårdsbåten 4/1975, S22
* Skärgårdsbåten 1/1997, S15-16
* Skärgårdsbåten 4/2000, S10-15
* Skärgårdsbåten 2/2003, S8, 10-11
* Skärgårdsbåten 3/2004, S10, 16-17
* Skärgårdsbåten 4/2009, S12-13
* Sveriges Skeppslista 1905-06, S218
* Sveriges Skeppslista 1908, S102
* Sveriges Skeppslista 1910, S102
* Sveriges Skeppslista 1911, S100
* Sveriges Skeppslista 1913, S106
* Sveriges Skeppslista 1921, S110
* Sveriges Skeppslista 1929, S146
* Sveriges Skeppslista 1933, S150
  Byggd 1884
  Varv William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB, Stockholm
  Varvsnummer 173
  Registernr 2486
  Fartygstyp Ångfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal JFNP, senare SGPI
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Vid skrotning
  Längd öa 29,29 meter 29,29 meter
  Största bredd 5,12 meter 5,12 meter
  Djupgående 1,80 meter 1,80 meter
  Brt/Nrt 124/85 151/108
  Maskineri 1 x W. Lindberg ångmaskin 1 x W. Lindberg ångmaskin
  Effekt 120 hk, 88 kW 120 hk, 88 kW
  Toppfart 9,5 knop 8 knop
  Kapacitet 192 passagerare -
  Historik
  1884-05-30 Sjösatt.
  1884-07-09 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Strömma Kanal till Ångbåtsbolaget Strömma Kanal, Stockholm. Byggnadskostnad 50.000 SEK. Vid provturen, som gick från Stockholm via Thorsbyfjärden, Ramsösund och Vaxholm tillbaka till Stockholm gör fartyget 9,5 knop.
  1884-07-19 Insatt på traden Stockholm (Räntmästartrappan) - Kolström - Strömma Kanal - Stavsnäs - Runmarö - Sandhamn.
  1890-06-07 Det engelska ångfartyget Ant från Glasgow börjar driva långsides och trycker in Strömma Kanal, som ligger förtöjd vid Räntmästartrappan, så att förstäven skadas.
  1892-07-14 Vid utbackning från Stavsnäs ca. kl. 05.00 vid färd från Sandhamn mot Stockholm tappar fartyget sin propeller. Fartyget halas in till bryggan och passagerarna får gå av och vänta till ca. kl. 14.30 då bogserbåten Mörten anländer som kan ta dem in till Stockholm. En annan bogserbåt tar senare fartyget till varv för montering av ny propeller.
  1894-11-27 Ångbåtsbolaget Strömma Kanal ombildas till aktiebolag med namnet Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.
  1896 Ny ångpanna installeras.
  1896-05-19 Ommätt. Nytt tonnage 123/82.
  1903-05-22 Vid utbackning från Räntmästartrappan backar fartyget in i babordssidan på ångslupen Frigg som också precis lämnat samma kaj.
  1909-05-22 Kolliderar på kvällen med motorbåten Thure i höjd med Hasseludden, Nacka vid färd in mot Stockholm. Motorbåten skadas svårt och sjunker. Personerna ombord, bland annat ägaren David Brolin från Vaxholm, klarar sig genom att simma iland.
  1910-11-01 Grundstöter ca. kl. 18.30 i svår storm på Rönnkläppen mellan Runmarö och Skarp-Runmarn. Fartyget fastnar på grundet och börjar läcka. En motorbåt hämtar passagerarna och för dem till Sandhamn. Tar sig loss dagen efter med hjälp av ångaren Waxholm II samt högre vattenstånd. Förs till Beckholmen, Stockholm för reparation.
  1911 Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm när Ångfartygs AB Strömma Kanal avvecklas.
  1912-04-02 Ommätt. Nytt tonnage 151/108.
  1913 Traden ändras till Stockholm - Kolström - Strömma Kanal - Stavsnäs - Södersunda - Gatan - Långvik - Harö.
  1926 Slutbryggan ändras till Långvik, Runmarö.
  1933-01-06 Grundstöter i tät snötjocka söder om Boholmen vid färd från Styrsvik, Runmarö mot Nämdö med sju passagerare ombord. Stäven fastnar i in spricka och flera bärgningsförsök misslyckas. Två dagar senare lyckas Transportbolagets Hugin och Munin med hjälp av lyftpråmar få loss fartyget som förs till varv för reparation. Ingen skadas vid incidenten.
  1937-09 Upplagd vid Hammarbyverken, Stockholm efter avslutad sommarsäsong.
  1937-10-08 Såld till Gustaf Sixten Pettersson, Vätö för 3.000 SEK för skrotning.
  1938-01-03 Anmäls som skrotad.
Tillbaka till Ångbåtsbolaget Strömma Kanal
Tillbaka till Ångfartygs AB Strömma Kanal
Tillbaka till Waxholms Nya Ångfartygs AB
 
 
Skärgårdsbåtar.se
Vi erbjuder dig nu 1691 fartyg, 961 rederier och 121 nybyggnadsvarv.

Nytt material tillkommer ofta, både nya fartyg samt uppdateringar på de fartyg som redan idag finns på våra sidor!
Månadens presentation
m/s Silverfjord
Kent Krusell
Fartygsservice AB

m/s Silverfjord Foto: Bernt Fogelberg

Fartyget byggdes 1980 vid Marinteknik verkstads AB i Öregrund och blir omgående uthyrd för trafik på Öresund, till Danmark. Året därpå hyrs hon ut till Bo-Line i Luleå för trafik över till Kemi, Finland. 1984 byter hon kust till västkusten och Kostertrafiken där hon blir kvar i sex år. Efter tjänst i både Stockholm, Ueckermunde och Harlingen under ett flertal namn får hon så sitt nuvarande namn Veslø II 1998 och sätts in i trafiken Skjærhalden - Kosteröarna - Strömstad där hon än idag gör god tjänst, numera med Kust Event Strömstad AB som ägare.